Verbindend leiderschap…

Opleiding

Dagdagelijks zijn we in ons ondernemen op zoek naar optimalisaties. Regelmatig vragen we ons af wat we anders kunnen doen om de concurrentie voor te blijven. Als ondernemers bepalen we de richting van ons bedrijf, anders gezegd, geven we inhoud aan de bedrijfsstrategie. In welke mate zijn we dan aandachtig voor de cultuur in ons bedrijf? Zijn er bepaalde waarden die we belangrijk vinden om onze strategie te realiseren?

De cultuur als hefboom te gebruiken in de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen, is iets wat vele organisaties over het hoofd zien. De relatie tussen cultuur, strategie en leiderschap krijgt nu eindelijk wat meer aandacht omdat iedereen voelt dat het verschil tussen bedrijven zal gemaakt worden door de mensen die er werken of verantwoordelijkheid in dragen.

Verbindend leiderschap is gericht op het linken van de bedrijfsstrategie met de waarden (cultuur) en het leiderschap in de onderneming. Hiermee verbinden we strategie met zij die richting geven en de medewerkers die de richting helpen concretiseren.

Een bedrijf dat marktaandeel wil veroveren heeft een andere strategische focus dan een organisatie die de klemtoon legt op de uniciteit van haar product. Het leiderschap en de cultuur in deze twee strategieën zijn ook verschillend. Een bedrijf dat op marktaandeel gericht is, maakt doorgaans meer gebruik van een intern competitieve cultuur ter ondersteuning van haar strategie. Een organisatie met een productfocus zal meer gericht zijn op interne kennisdeling en de bereidheid daartoe.

Deze twee korte voorbeelden illustreren het belang van de relatie tussen strategie, cultuur en leiderschap.

Hebt u vragen rond dit of andere thema’s, aarzel dan niet om me te contacteren.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials