Sociale verkiezingen 2016: bent u er klaar voor?

HR

De sociale verkiezingen van 2016 staan voor de deur! U bent verantwoordelijk voor een organisatie met minstens 50 werknemers? Dan bent u verplicht om sociale verkiezingen te organiseren.

Basisprincipe

Elke 4 jaar worden sociale verkiezingen gehouden. De volgende verkiezingen zullen in 2016 plaatsvinden. Het is een lange procedure, die 150 dagen vóór de datum van de verkiezingen begint. Sarah Peeters, directeur Legal en Reward bij Acerta verduidelijkt: “Voor 2016 moeten de sociale verkiezingen plaatsvinden tussen 9 en 22 mei 2016. Concreet betekent dit dat de eerste stappen voor de procedure tussen 11 en 24 december 2015 moeten worden gezet.

Door nu al de principes achter de sociale verkiezingen te kennen en de gepaste formule te kiezen, kan elk bedrijf er gerust in zijn”

 

Welke bedrijven moeten sociale verkiezingen organiseren?

Alle bedrijven die, in 2015, gemiddeld minstens 50 werknemers hebben. Deze moeten een comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) in het leven roepen. Een ondernemingsraad (OR) moet worden georganiseerd in alle bedrijven die, in 2015, gemiddeld minstens 100 werknemers hebben.

 

Vermijd misstappen! Doe beroep op een expert

Acerta stelt zijn competentie op dit vlak tot uw beschikking en garandeert een begeleiding op maat. Sarah Peeters merkt op: “Wij opteren voor een modulair aanbod, met verschillende ondersteuningsniveaus. De klant heeft de keuze: ofwel werkt hij zelfstandig met onze verkiezingssoftware ofwel opteert hij voor de inzameling van formulieren. Sommige klanten verkiezen een volledige outsourcing. In dat geval zorgen wij voor de volledige begeleiding van de verkiezingen. Bovendien kunnen we ook tal van aanvullende diensten aanbieden, zoals begeleiding ter plaatse, hulp bij onderhandelingen en verdeling van de mandaten, enz. Ons grootste pluspunt is onze juridische helpdesk voor al deze formules. ”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys