Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Waar staan de Vlaamse kmo’s in hun digitale transformatie?

De digitale transformatie is al jaren een buzzword. Ze leidt tot efficiëntere bedrijfsprocessen en een betere klantbeleving en houdt dus duidelijke concurrentievoordelen in. Maar hoever staan de Vlaamse kmo’s vandaag écht in dit proces? Welke uitdagingen ervaren ze? Welke strategische oplossingen blijken succesvol? We vroegen het aan Elke Wambacq, topdocent bij Syntra Bizz.

Na haar opleiding criminologie behaalde Elke Wambacq een MBA. Ze ging aan de slag voor de overheid en daar kreeg haar voorliefde voor change management concreet vorm. Dat leidde uiteindelijk tot de oprichting van Dinobusters. De organisatie traint en begeleidt bedrijven in change management. Elke doceert aan HOGENT en geeft regelmatig opleidingen in opdracht van Syntra Bizz.

Hoe zit het met de digitale transformatie in de kmo-wereld?

“Een eenmanszaak heeft een andere dynamiek dan een bedrijf met 150 werknemers,” aldus Elke. “Veel grote organisaties investeren al sinds de jaren 90 in zaken als ERP-systemen en later ook e-commerce. Zij verzamelden al een pak data over hun klanten en interne processen. Sommige ondernemingen werken nog op een vrij klassieke manier, maar investeren naarmate ze groeien in digitalisering. Aan de andere kant van het spectrum heb je ondernemingen die nog nauwelijks met digitalisering gestart zijn. Kmo’s moeten vaak creatief en strategisch omgaan met hun budget en tijd. Toch dringt de digitale transformatie zich op. Om het verschil te maken met concurrenten, of zelfs gewoon om de continuïteit te verzekeren. Vergeet niet dat de loonkosten ‘pittig’ zijn in ons land. Veel overhead gaat naar administratie en boekhouding, zaken die niet tot de corebusiness behoren. Gelukkig kan je net die zaken eenvoudig automatiseren.”

Hoe zetten kmo’s de stap naar het next level, artificiële intelligentie?

Voor kmo’s die een basisniveau van digitale transformatie bereiken, komt de volgende stap in zicht: AI-adoptie. Volgens Elke moeten ook zij hun organisatie tegen het licht houden. Onderzoeken naar wat al dan niet aansluit bij de strategie. Kijken of alle apps met elkaar communiceren. Of het huidige systeem de meest geschikte basis vormt voor verdere evoluties. Een kosten-batenanalyse is dan ook aangewezen. En wie quasi from scratch moet beginnen?De realiteit is dat je vandaag eigenlijk niet meer zonder data kan. Onder meer om het voorraadbeheer af te stemmen op voorspellingen van de verkoop. Goed om weten: nieuwe EU-regelgeving stelt dat je enkel in het tussenproces een beroep mag doen op AI. Een interessante oefening zou zijn hoe je data-analyse en voorspellingen kan combineren met Generatieve AI (zie onder), maar waarbij mensen de uiteindelijke beslissingen nemen. Hun creativiteit, empathie en kritisch denken blijven cruciaal.”

Maak je organisatie future-proof met de nieuwste AI opleiding van Syntra Bizz rond de Europese AI-verordening

Welke vormen van artificiële intelligentie (AI) bestaan er?

AI bestaat in verschillende vormen, elk met hun eigen toepassingen en voordelen voor kmo’s.

  • Analytische AI: verwerkt en analyseert grote hoeveelheden data om inzichten te genereren, patronen te herkennen en onderbouwde beslissingen te ondersteunen.
  • Generatieve AI: creëert nieuwe content, zoals tekst, afbeeldingen, muziek of code, op basis van bestaande data.
Elke Wambacq

Hoe kunnen kmo’s AI strategisch toepassen binnen hun digitale transformatie?

AI verschaft kmo’s toegang tot zaken die voorheen enkel mogelijk waren voor bedrijven met interne afdelingen voor hr, marketing enz. Zo is het mogelijk om op een e-commerceplatform automatisch content te genereren voor nieuwe producten. Een medewerker moet alleen nog een laatste controle uitvoeren. “Je merkt dat kmo’s die AI toepassen ook vanuit commercieel oogpunt de vlucht vooruit nemen,” stelt Elke vast. “Maar denk nu niet dat je reddeloos verloren bent als je niet meteen volop inzet in nieuwe technologie. Maak eerst werk van digitale geletterdheid in je kmo, bij jezelf en bij je mensen. Informeer je, lees je in. Zodra je begrijpt wat de mogelijkheden zijn, kun je die toetsen aan je eigen behoeften. Praat ook regelmatig met je belangrijkste klanten om te zien welke pijnpunten ze ervaren. Op basis van dit alles bepaal je een strategie en kan je gericht investeren in relevante tools voor je digitale transformatie.”

Zit jouw onderneming al midden in haar digitale transitie of ben je al klaar om de mogelijkheden van AI te verkennen? Syntra Bizz organiseert tal van opleidingen rond de nieuwe technologie. Interesse? Ontdek de nieuwste AI opleidingen van Syntra Bizz.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Syntra Bizz

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Campus Antwerpen
  • Campus Leuven
  • Campus Mechelen
  • Syntra Bizz
  • Borstbeeksebrug 32
    2600 Antwerpen

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • 3w

    3W

  • Nexus Pursuit

  • JOULE NV

Meer weten? Neem contact op met Syntra Bizz

Neem contact op met Syntra Bizz, en ontdek hoe zij jou van dienst kunnen zijn!

  • Debbie Van Gossum

    Teamleader sales

  • Joost Van de Vijver

    Directeur Marketing en Business Development

Bekijk de socials