Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Yoga? Hoeft niet. Maar blijf van mijn koffie en Sinterklaasgeschenk

Yoga? Hoeft niet. Maar blijf van mijn koffie en Sinterklaasgeschenk

HR

Techbedrijven als Google, Microsoft en Airbnb pakken graag uit met de vele faciliteiten op hun kantoren: gratis lunch, strijkdienst, huisdieren, crèches, pendelbussen, en ga zo maar door. Maar zitten Belgische werknemers daar wel op te wachten? Eigenlijk niet, zo blijkt uit een studie bij 650 werkende Belgen van Ipsos. De Belg vindt gewoon al gek genoeg.

Volgens deze studie zijn eten en drinken veruit het belangrijkste extraatje dat de Belgische werknemer kan appreciëren. Zo’n 32% procent van de Belgische werknemers krijgen gratis lunch, snacks of fruit en dranken (andere dan water) op hun werk. Het merendeel vindt dat ook belangrijk. Werknemers die dit niet krijgen van hun werkgever, geven overweldigend aan (75%) dat ze hierin geïnteresseerd zouden zijn.

Sinterklaas en eindejaarsgeschenk

Met stip op twee staan geschenken met Sinterklaas of eindejaar. Ook hier mag ongeveer de helft (40%) van de Belgische werknemers op rekenen – en er wordt veel belang aan gehecht: 70% van de mensen die geschenken krijgen, geven aan dat ze deze belangrijk vinden.

Katleen Clappaert van Partena Professional: "De Belgische werknemer is gehecht aan basiscomfort op het werk in de vorm van lunch, fruit en drank - en op tijd en stond appreciatie van de werkgever in de vorm van een geschenk. Aan de kop koffie of thee raak je als werkgever niet ongestraft. Als je dit weet, is het wel opvallend hoe weinig bedrijven dit aanbieden aan hun werknemers – slechts een derde."

Yoga? Laat maar

Een eind na deze koplopers staan satellietwerken (kan voor 28% van de werknemers) en sporten (fitness, yoga) op het werk (26%). Voor beide geldt dat je er ongeveer de helft van de werknemers blij mee maakt. Jongere medewerkers (25-34 jaar) hechten meer belang  aan sporten of yoga op het werk dan hun oudere collega’s.

Als het aanbod aan luxediensten op het werk klein is, kan dat overigens ook aan de beperkte vraag liggen. Voor al deze voordelen geldt dezelfde vaststelling: werknemers zeggen wel dat ze interesse hebben voor de luxediensten, tot ze ze effectief aangeboden krijgen. Dan geven ze aan dat ze er eigenlijk niet zo’n belang aan hechten. Dat geldt bijvoorbeeld voor strijkdienst. De helft (53%) van degenen die hun was of strijk kunnen laten doen, vinden dat niet zo belangrijk.

Natuurlijk zijn sommige voordelen leeftijdsgebonden. De crèche blijkt ook zeer interessant voor jonge werknemers (51%).

Waar is da feestje?

Het ‘extraatje’ dat bedrijven het vaakst aanbieden zijn bedrijfsfeestjes en teambuildings (56%). Maar 39% van de werknemers die teambuildings en feestjes krijgen aangeboden, hechten daar eigenlijk geen belang aan. Enkel jonge werknemers (tussen 25 en 34 jaar) lijken echt graag te teambuilden en te feesten met hun collega’s. Daarna bekoelt het enthousiasme ervoor snel.

Conclusie

Katleen Clappaert: "Mensen lijken te overschatten hoe vaak ze voordeel hebben of een bepaald voordeel gebruiken, of hoe interessant het voor hen is. Natuurlijk is een deel ervan leeftijdsgebonden: de crèche en de vakanties zijn slechts voor één leeftijdsgroep interessant. Voor het motiveren van medewerkers zijn ze echter niet belangrijk genoeg."

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials