Aangekondigd einde van de ISDN-lijnen

IT

Sinds 1 januari 2017 is de commercialisering van ISDN-lijnen gestopt. Heel wat bedrijven maken er nochtans gebruik van. Waarom verdwijnt ISDN en wat is een goed alternatief?

Integrated Services Digital Network, kortweg ISDN, is een vorm van digitale telefonie. Het voordeel van ISDN bestaat erin dat over dezelfde telefoonlijn gelijktijdig meerdere telefoongesprekken en datadiensten kunnen verlopen. ISDN stuurt data digitaal over de lijn waardoor de capaciteit goed wordt benut.

Waarom stopt ISDN?

Onder druk van de goedkopere en meer veelzijdige VoIP-telefonie zijn de tarieven voor telefonie de laatste jaren sterk gedaald. De tarieven voor ISDN liggen nog relatief hoog, waardoor het gebruik ervan sterk afneemt. Het alternatief VoIP (Voice over IP) heeft zich ondertussen verder ontwikkeld en toont zich al jaren net zo stabiel als ISDN. Commercieel gezien is ISDN niet meer aantrekkelijk.

De overstap naar VoIP-telefonie is

dringend aan de orde.

De huidige ISDN-lijnen blijven nog een tijdje functioneren, maar dit is een uitdovend scenario. Uitbreiding van de bestaande ISDN-installaties zit er zeker niet meer in. De overstap naar VoIP-telefonie als volwaardig alternatief dringt zich dan ook op.

VoIP-telefonie is goedkoper. Overstappen gaat je in bijna alle gevallen kosten besparen. De overstap van ISDN naar VoIP gaat altijd gepaard met nummerbehoud. Je loopt dus geen risico om niet meer gevonden te worden. Daarnaast krijg je bij VoIP veel extra telefooncentrale-functionaliteit, zoals wachtrijen met plaatsmelding en muziek, doorschakelingen, menu’s, voicemail en gespreksopname. Investeren in een nieuwe telefooncentrale bij het wegvallen van ISDN is hierdoor niet meer nodig.

acom kan als specialist alles voor u regelen op het gebied van VoIP-telefonie.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials