20200701-Desk-solutions.gif

Business Central & CRM bij Merak: een aparte aanpak die werkt

Merak maakte onlangs de sprong van Navision naar de allernieuwste versie van Microsoft Dynamics 365 Business Central. Een grote sprong, die niet evident was maar nu al zijn vruchten afwerpt.

Klantgerichtheid van Merak zorgt voor een aparte invulling van hun ERP

Merak staat voor hyperveilige bewaring van zaken zoals papieren archieven of digitale documenten, laboratoriumstalen en softwaresleutels. Zij gebruiken Microsoft CRM als sterk doorontwikkelde bedrijfssoftware, met een eigen developmentafdeling die ervoor zorgt dat ze altijd bijblijven. Kristina Dujardin, CFO van Merak, vertelt over hun aparte aanpak:

“Men heeft bij Merak vanuit het perspectief van de klant heel de bedrijfssoftware uitgebouwd in CRM. Zo kunnen we onze klanten hoge serviceniveaus aanbieden. Het is ook een beetje ons DNA om vanuit dat klantgerichte te denken.”
Kristina Dujardin, CFO van Merak


Het vroegere Navision en nu dan Business Central is op zich al een compleet ERP pakket. Bij Merak gebruiken ze dit voor het financiële luik van de business, de boekhouding. Uiteraard zijn hun bedrijfssoftware in Microsoft CRM en de boekhouding in Business Central wel gelinkt.

Hun wendbaarheid maakt Merak futureproof

Bij Merak blijven ze de markt goed opvolgen en passen ze zich makkelijk aan nieuwe omstandigheden en technologieën aan:

  • Zowel in aanbod als in werking zijn ze sinds hun opstart gaan digitaliseren. Het opstarten van een scanningafdeling was een grote mijlpaal voor hen.
  • Recent hebben ze hun know-how toegepast op een nieuw format: Box Storage, voor de opslag van diverse goederen (bv. de opslag van de strategische voorraad mondmaskers van de overheid). Met Box@home richten ze zich daarmee trouwens óók op de B-to-C markt.

Business Central als wendbare ERP-oplossing

Merak werkte tot voor kort nog met een oude versie van Navision. Gevolg? Ze liepen nieuwe features mis en ondersteuning werd minder evident. De broodnodige upgrade naar Microsoft Dynamics 365 Business Central werd uitgevoerd door SDE, een partner met wie ze al jaren samenwerken. SDE en sectorgenoot ESC bundelden intussen hun krachten en gaan verder onder de naam ESC.

Het garanderen van de linken tussen de finance module in Dynamics 365 Business Central en Meraks bedrijfssoftware in Microsoft CRM, gecombineerd met het feit dat veiligheid een topprioriteit is, zorgde wel voor de nodige obstakels bij de migratie naar Business Central. Dankzij de open communicatie met ESC zijn ze er samen toch goed uitgeraakt.

Na dit uitdagend traject volgde er intern een zeer zachte landing vertelt Kristina:

“Je hoort soms met de migratie naar een nieuw pakket ‘vroeger was het allemaal beter’. Mocht niet iedereen mee zijn dan krijg je zulke verzuchtingen, maar dat is nu niet het geval. We konden genoeg verbeteringen in de balans gooien zodat die doorsloeg naar het positieve.”

Tijdswinst en kleinere foutenmarge dankzij Business Central

Bij Merak proberen ze nu volop de nieuwe features uit van Business Central. Een sterkere inter-company module en het direct kunnen spreiden van de kosten bij een jaarlijkse aankoopfactuur zijn enkele nieuwigheden waarover ze bij Merak heel enthousiast zijn. Door zulke automatisaties is er élke maand een grote tijdswinst en minder kans op fouten.

“Er zijn echt wel wat zaken die véél vlotter gaan. Ik denk dat ik binnen een paar maanden het maandelijks afsluitproces van de boekhouding grondig zal moeten herevalueren.”

Jaarlijkse updates zijn een must

“We gaan toch proberen jaarlijks een update te doen zodat we zo’n grote sprong zoals nu kunnen vermijden. Dan hebben we ook de nieuwe features mee. Bovendien zitten de aanpassingen die specifiek voor ons werden ontwikkeld in een afgezonderde extensie en niet langer in maatwerkcode. Hierdoor zullen de updates in de toekomst nog vlotter verlopen.”

Een grote tijdswinst door automatisaties en dit geïmplementeerd door een bekwaam team, wil je daar wel meer over weten? Neem dan contact op met ESC via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en ESC

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • ESC
  • Oude Eedstraat 4
    9810 Nazareth
  • +32 (0)9 329 93 06

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials