anr-banner.gif

ESC ontwikkelt e-businessplatform op maat voor Liefkenshoektunnel

Kmo’s en particulieren die regelmatig gebruik maken van de Liefkenshoektunnel, kunnen kiezen voor een voordelige abonnementsformule. De Teletolbadge in je voertuig activeert dan de opening van de slagbomen, dus wachten is er niet meer bij. De afrekening valt elke maand volautomatisch in je mailbox (vanaf een minimumomzet). Dankzij een e-businessplatform van ESC kan je jouw badge(s) online aanvragen. Maintenancemanager Dimitri Smet legt uit hoe het werkt.

Tunnel Liefkenshoek nv is de private onderneming, die de Liefkenshoektunnel uitbaat. Die omvat enerzijds het tolplein, waar de betalingen gebeuren, en anderzijds de tunnel zelf. “Jaarlijks rijden er tien tot 11 miljoen voertuigen door de tunnel,” vertelt Dimitri. “Een team van 38 mensen (32 VTE) leidt alles in goede banen. Zelf bekommer ik mij om alles wat met techniek te maken heeft. Dat mag je heel breed opvatten: van het vervangen van oude verlichting vervangen door LED, camera's aanpassen en uitbreiden en de ANPR-installatie uitrollen tot IT-oplossingen voorstellen. Ik was dus ook betrokken bij de ontwikkeling van het e-businessplatform.”

Maintenancemanager Dimitri Smet


Een e-businessplatform voor een betere service

Het bedrijf bekleedt een bijzondere marktpositie, het heeft namelijk geen concurrenten. Zijn voornaamste uitdaging bestaat erin om de gebruikers een optimale service te bieden. Concreet: ervoor zorgen dat alle voertuigen veilig door de tunnel kunnen rijden. Dat houdt tevens vlotte betalingsmogelijkheden en een gedigitaliseerde facturatie in. “De ontwikkeling van het e-businessplatform kadert volledig in dat verhaal. Er ging veel tijd en energie naar het ontvangen en begeleiden van klanten aan het loket. In de huidige digitale wereld kunnen dergelijke trajecten (abonnement en badge aanvragen, betalingsinformatie wijzigen, technische vragen…) perfect online gebeuren. Sneller en efficiënter bovendien. Met die vraag trokken we dus naar onze technologiepartner ESC.”

Een samenwerking op de lange termijn

De samenwerking tussen Tunnel Liefkenshoek en ESC loopt al heel wat jaren. “In 2008 zetten we de stap van een grotendeels papieren flow naar doorgedreven digitalisering. Tegen die achtergrond moesten we een nieuw boekhoudpakket kiezen. Geen evidentie, want wij verkopen geen fysiek producten hebben geen grondstoffen, men betaalt voor een doortocht door de tunnel. Er bestond met andere woorden een grote nood aan een oplossing op maat. ESC bleek de uitgelezen partner voor ons project. Zij adviseerden ons het meest geschikte ERP-pakket en integreerden de functionaliteiten die wij nodig hadden. Sindsdien kloppen wij bij hen aan, telkens wanneer wij een nieuwe applicatie nodig hebben.”

Pingpongen en bijsturen

Zoals bij elke technologische oplossing, ging de ontwikkeling van het e-businessplatform gepaard met veel overleg. Wat is de exacte doelstelling? Welke meerwaarde zoeken we? Hoe kunnen we dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken? “We wisten goed wat we wilden. Dan is het kwestie van wat te ‘pingpongen’, wensen af te toetsen aan wat technologisch haalbaar is en bij te sturen tot het resultaat er staat,” zo vat Dimitri het proces samen. En dat resultaat mag er zijn. Het platform is nu twee jaar operationeel en slechts een keer had men te maken met een bug. De klanten loggen in, vragen hun Teletolbadge aan, betalen €40 waarborg en genieten vanaf dan van een vlotte doortocht via een voorbehouden rijlaan. Op het einde van de maand volgt de factuur (indien de maandomzet € 100 of meer bedraagt). “Achter die supereenvoudige flow gaat een hoop complexe technologie schuil,” weet Dimitri. “Maar dat is nu net het mooie, de klant merkt daar niets van. Hij moet alleen zorgen dat hij zijn gegevens (rekeningnummer, btw-nummer…) juist invult. Wij van onze kant gaan alles na via de baaklog-app en zijn dus zeker dat de betalingen correct gebeuren en de ingevulde gegevens correct zijn.”

Wat volgt er na dit e-businessplatform?

Tunnel Liefkenshoek koestert nog andere plannen rond digitalisering. Want de tijd die op die manier vrijkomt, kan het team aan andere zaken besteden in het belang van de klant. “Wij denken onder meer na over nummerplaatherkenning, koppelingen met de 4411-app, het online aanwenden van onze offlinedata (de tolstations zijn om veiligheidsredenen 100% off-grid nvdr). We zullen dus nog vaak samenzitten met de mensen van ESC!”

Heeft jouw kmo ook nood aan een e-businessplatform of een andere businessapplicatie op maat? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van ESC of vul onderstaand formulier in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en ESC

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • ESC
  • Oude Eedstraat 4
    9810 Nazareth
  • +32 (0)9 329 93 06

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials