anr-banner.gif
Een nieuwe webshop starten: een goed idee?

Een webshop of geen webshop starten? That’s the question

E-commerce in België groeit, dat is een feit. Tijdens deze lockdown hebben al veel ondernemers een webshop uit de grond gestampt in de hoop hun inkomstenverlies te compenseren. Toch is het starten van een webshop geen garantie voor succes.

Bezint eer ge een webshop begint!

We spraken met Kristof Depuydt en Julie Boone van Desk Solutions over de mogelijkheden én de valkuilen bij het starten van een webshop. “Een webshop is heel interessant voor veel winkels, maar sommigen gebruiken die verkeerd. Afhankelijk van het product dat je verkoopt, is een webshop al dan niet interessant.”, aldus Julie.

Je moet je er sowieso van bewust zijn dat een webshop wel wat werk en tijd vraagt. Klanten hebben intussen ook bepaalde verwachtingen waaraan je moet voldoen. Je moet ervoor zorgen dat je artikel snel verstuurd kan worden aan de correcte prijs. Je voorraad moet op punt staan zodat er geen onverwachte out of stocks zijn. Ook verwacht een klant snel reactie bij vragen of opmerkingen. Het vraagt dus wel een inspanning, maar het kan zeker ook goed renderen.

Is jouw product geschikt om online te gaan verkopen?

Als je even logisch nadenkt, krijg je wel al een idee welke producten je met succes online kunt verkopen en welke net niet. Kristof geeft een concreet voorbeeld: “In de lingeriewereld willen de dames graag een keer passen en advies krijgen. Als het om boxershorts gaat, kan je dat gewoon online kopen want dat zijn vrij courante maten.”

Bij sommige producten willen mensen graag passen, vasthouden, proeven of ruiken en dan is online verkoop minder interessant. Een parfum wil je eens ruiken, de verschillende tinten lippenstift wil je in het echt bekijken. Zeker als het om iets onbekend gaan, is men vaak minder geneigd dit online te gaan kopen.

Er zijn ook andere elementen die kunnen meespelen. Voeding bijvoorbeeld is al delicater, want je moet rekening houden met de wetgeving die zegt wat er al dan niet vervoerd mag worden.

Een webshop is een extra winkel, maar best geen aparte winkel

Een webshop is in feite een extra winkel. Er zijn mogelijke out of stocks. Je moet op de hoogte zijn van prijswijzigingen en je moet de producten kunnen traceren. Daarom is het erg belangrijk dat je de online winkel kunt koppelen aan de software van je fysieke winkel. Bij de retailsoftware van Desk Solutions kan een webshop probleemloos geïntegreerd worden en dit zowel bij tailermate als retailpack.

Het grote pluspunt als je werkt met een koppeling tussen webshop en kassasysteem is dat je geen 2 aparte winkels moet gaan beheren. Eens je database op punt staat voor gebruik in de fysieke winkel hoef je enkel aan te duiden welke artikelen je online wilt verkopen. Dan verschijnt het automatisch online met alle info en kan het online besteld worden. En elke bestelling wordt dan teruggekoppeld naar het kassasysteem zodat je geen dubbele input hebt.

Een koppeling aan een groter e-commerce platform is ook een optie

Soms is het interessant om een koppeling met een ander, groter platform te gaan maken (zoals bol.com). Dit kan een betere optie zijn dan de concurrentie aan te gaan met zo’n groter platform via je eigen website. Bij de kassaoplossing van Desk Solutions is zo’n koppeling in elk geval perfect mogelijk.

Wil je ook een webshop starten en heb je interesse in de oplossingen van Desk Solutions? Neem zeker contact op via onderstaand formulier!

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Anrova Solutions

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Harelbeke
  • Lier
  • Braine-l’Alleud

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials