anr-banner.gif
Thierry Geerts

Google Belgium houdt vinger aan de pols van kmo’s

IT

Thierry Geerts, CEO van Google Belgium, vindt het van essentieel belang om bij en voor Google voeling te houden met kleine en middelgrote ondernemingen. Kmo’s zijn volgens hem substantiële schakels in de Belgische economie. Hij stelt wel dat ze een digitaal bad moeten krijgen. “Maar veel kmo’s hebben koudwatervrees, terwijl we bij Google onvoorstelbare opportuniteiten zien in de digitale disruptie. Met tal van initiatieven willen we deze bedrijven informeren en engageren”, stelt hij.

Klantgericht informeren en connecteren

“Iedere kmo heeft dankzij Google een potentieel publiek van 4 miljard klanten dat één muisklik verwijderd is van zijn aanbod. Dat biedt ongekende mogelijkheden: een goed werkende website en een optimale benutting van de logistieke mogelijkheden maken het mogelijk dat lokale spelers de wereld veroveren.”

Technologische toolbox van Google

Thierry Geerts stipt aan dat in de toekomstgerichte toolbox die Google beschikbaar stelt, heel wat waardevolle werktuigen zitten: “Sommige daarvan zijn overal omarmd. Nog niet zo lang geleden moest de verkoper de baan op met wegenkaarten die duur én zelden actueel waren, nu wijst Waze te allen tijde de snelste weg. Op andere vlakken is er minder unanimiteit: YouTube wordt nog té vaak gereduceerd tot entertainmentkanaal. Het platform biedt nochtans polyvalente professionele mogelijkheden: door tutorials te plaatsen doe je als bedrijf aan klantenservice en -binding.”

Digitaliseer niet alleen je marketing

De CEO is ervan overtuigd dat we momenteel in de vierde industriële revolutie zitten: “We spreken heel vaak over de digitale snelweg, maar heel veel mensen en bedrijven schuifelen daar stapvoets over. De meeste kmo’s voorzien in hun nieuwe businessplannen een luik digitale media, maar dat is het foute vertrekpunt: het hele businessplan en bij uitbreiding het hele bedrijf moeten gedigitaliseerd worden, niet alleen de marketing.”

Thierry Geerts

70% van de online aankopen bij buitenlandse webshops

Qua digitaal ondernemerschap is België trouwens niet bepaald de beste leerling van de klas. Maar liefst 70% van onze online aankopen gebeurt bij buitenlandse webshops, om de eenvoudige reden dat er geen lokaal equivalent is voor pakweg Zalando of bol.com. De impact daarvan is immens. In 2016 had 76% van de bedrijven die failliet gingen geen eigen website.

Artificiële Intelligentie: een must

En een gewone website volstaat volgens de Google-topman vandaag ook al niet meer. Je website moet minstens geoptimaliseerd zijn voor mobiele toepassingen: “En over vijf jaar zal Artificiële Intelligentie een must zijn. Google Assistant is het meest zichtbare voorbeeld van AI. Dankzij de naadloze integratie in ons eigen ecosysteem zal er gesproken interactie zijn tussen de gebruiker en Google in talloze toepassingen, gaande van YouTube tot Waze. Diezelfde technologie zal ongetwijfeld ook een enorme meerwaarde bieden voor bedrijven en zal zaken als digitaal shoppen veel organischer en aangenamer maken. Je moet als bedrijf niet angstig zijn. Je moet immers geen tools ontwikkelen, wel bestaande systemen integreren in de nieuwe technologie.”

Thierry Geerts geeft nog graag enkele tips mee: “Volg onze gratis trainingen online via digitaalatelier en zorg dat je vindbaar bent. Belangrijk is om ook zonder betaalde campagnes vindbaar te zijn.”

De CEO schreef ook een boek, Digitalis, waarin hij zich in mensentaal tot een breed publiek richt, maar in de eerste plaats tot de medewerkers van een kmo én hun bedrijfsleider.

“In disruptieve tijden heeft die laatste een enorme verantwoordelijkheid: als hij of zij de materie begrijpt en overtuigd is van de noodzaak van verandering, zal de rest wel volgen, terwijl het omgekeerde niet opgaat. Ik heb bewust voor papier gekozen. De content bestaat ook digitaal, maar een boek is hét geknipte medium om de mensen die niet helemaal mee zijn te bereiken en te overtuigen. Ik heb trouwens vijftien jaar in de uitgeverijwereld gewerkt en ik ben ervan overtuigd dat print niet zal verdwijnen. Een nieuw medium maakt zelden een bestaand medium stuk en papier heeft zeker een specifieke stek naast digitaal.”

Lees ook: Google Assistent nu ook in België

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials