anr-banner.gif
Phishing

Hoe je wapenen tegen phishing en smishing?

IT

Is dit je lucky day want je krijgt een sms waarin staat dat je een coronapremie van 325 euro krijgt? Laat je niet vangen, want de kans is groot dat dit een geval van online fraude is. Hoe vermijd je dat je slachtoffer wordt van phishing of smishing? Vlaio geeft enkele tips.

Wat is phishing? En wat is smishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij een cybercrimineel probeert gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) van jou te ontrafelen om later te misbruiken. Dit gebeurt via telefoon of via valse e-mails, websites of berichten.

Steeds vaker wordt ook sms gebruikt om berichten te versturen die valse links bevatten met de bedoeling mensen op te lichten. Deze vorm van phishing kreeg een naam: smishing of ook SMS-phishing. Naarmate we steeds meer transacties digitaal doen, worden cybercriminelen ook talrijker en creatiever. Iedereen kan slachtoffer worden van online fraude. Zo werden de laatste weken vele mensen via e-mail of sms naar een valse website gelokt om een 'premie of voorstel van vereenvoudigde premie' aan te vragen. Die valse website is intussen verwijderd.

Hoe een verdacht bericht herkennen?

Is het onverwacht?

Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender? Is het te mooi om waar te zijn? Je nam bijvoorbeeld niet deel aan een wedstrijd, je kocht niets, …

Ken je de afzender?

Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Fraudeurs gebruiken vaak een e-mailadres dat goed op het officiële adres lijkt. Maar let op, ook een legitiem e-mailadres is geen garantie.

Vreemde vraag?

Naar je wachtwoord, bankgegevens of andere persoonlijke gegevens vragen, is verdacht.

Vreemde link?

Klik nooit zomaar op een URL in een verdacht bericht. Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie? Twijfel je of de link betrouwbaar is, zoek de website dan eerst even op via een zoekmachine.

Persoonlijke aanspreking of taalfouten?

Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter. Ook taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

Nieuwsgierigheid opwekken?

Cybercriminelen spelen in op de actualiteit en weten welke thema's ons interesseren. Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.

 Je kreeg een verdacht bericht?

Vermoedelijke valse berichten meld je best via e-mail aan verdacht@safeonweb.be . Daarna verwijder je ze.

Je hebt jouw gegevens toch doorgegeven?

  • Waarschuw je vrienden dat je hen een vals bericht hebt doorgestuurd.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven, dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je je creditcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig je onmiddellijk Cardstop (www.cardstop.be of 070 344 344).

Heb je schade geleden door smishing of phishing?

Dien dan altijd klacht in bij de plaatselijke politie. Stuur het bericht zeker ook naar verdacht@safeonweb.be .

Bron artikel: Aan deze 7 kenmerken herken je phishing mails en SMS-phishing op digitaletoekomst.be

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials