Is uw bedrijf intelligent?

IT

Weet uw vrouw waar u mee bezig bent? Nee, niet wat u ’s avonds laat zoal uitspookt, maar overdag, op het werk? Kunt u haar met andere woorden uitleggen waar u uw dagen mee vult? Persoonlijk vind ik dat best lastig. Hoe legt u aan een niet-ingewijde uit wat enterprise resource planning is? Of supply chain management? En dat zijn nog enkele van de termen waar u wellicht nog vertrouwd mee bent…

Toch blijf ik het proberen. Het is namelijk een goede oefening omdat het me verplicht naar de essentie te gaan van onze activiteiten. We moeten namelijk kunnen uitleggen waar het in godsnaam allemaal goed voor is.

Neem nu business intelligence. Waarom moeten bedrijven – ook kmo’s – daar aandacht aan besteden? Heel simpel komt het hierop neer: u weet veel. Over uw producten, uw bedrijf, uw markt, uw concurrenten, enzovoort. Maar veel van deze kennis wordt niet of onvoldoende gebruikt. Dat komt onder andere omdat men in veel bedrijven niet goed weet hoe men die kennis te voorschijn kan toveren. Magie komt er echter zelden bij kijken, technologie des te meer. Die helpt u om inzicht te krijgen in de massa informatie waarover u beschikt. Informatie over uw klanten bijvoorbeeld. Zijn hun activiteiten en hun aanpak niet aan het veranderen? Kunt u nog altijd voldoende inspelen op hun noden? Dat moet u weten.

Als ondernemer moet u soms uw kans wagen. Alleen is het belangrijk dat u aan het juiste avontuur begint. Daarvoor moet u precieze marktanalyses kunnen maken, trends tijdig in kaart brengen, scenario’s bestuderen, enzovoort. Geen nattevingerwerk, met andere woorden.
U moet het ook tijdig weten als er iets fout loopt. Hoe vaak komt het niet voor dat de ontwikkeling van een nieuw product vertraging oploopt, of dat een afdeling zijn budget “dramatisch” overschrijdt? Er zijn nochtans methodes om ervoor te zorgen dat problemen gesignaleerd worden voor ze onherstelbare schade kunnen aanrichten.

En weten uw medewerkers waar hun bedrijf naartoe wil? Alleen als u uw bedrijfsdoelstellingen duidelijk omschrijft en communiceert, kunt u hen stimuleren om hun steentje bij te dragen. Dan zien ze tenminste de gevolgen van hun werk op de bedrijfsresultaten, wat enorm motiverend werkt.
Business intelligence helpt u niet alleen om zélf een duidelijk beeld te krijgen op uw prestaties en activiteiten, maar ook om die te delen met andere belanghebbenden. Klanten, leveranciers, sollicitanten, … Ze willen namelijk graag weten hoe uw bedrijf presteert, of u aan alle verplichtingen voldoet, enzovoort.

Ik denk dat mijn vrouw dit wel zou snappen. Ze mag dan wel niet al dat IT-jargon begrijpen, intelligent is ze wel. Is uw bedrijf dat ook?

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials