leaderboard Desk Solutions 980w120.png

Heeft jouw kmo een noodplan voor problemen met je ICT-systemen?

Partner

Zo goed als elk bedrijf is vandaag afhankelijk van de computer. Digitalisering heeft dan ook heel wat voordelen. Maar wanneer er een storing in je ICT-systemen is, dreigt je onderneming ernstige schade op te lopen. Daarom is het goed een noodplan of ‘disaster recovery plan’ te hebben om de continuïteit in je kmo zoveel mogelijk te verzekeren voor je werknemers, leveranciers en klanten. Op die manier beperk je de economische impact van een noodgeval. Wat omvat zo’n disaster recovery plan? Hoe stel je het op?

Ongeveer alle processen in kmo’s verlopen vandaag digitaal. Denk maar aan facturatie, boekhouding en administratie, maar ook bestellingen bij leveranciers, het plannen van productie, werkroosters of transport, tot antwoorden op vragen van klanten. Die afhankelijkheid van de computer zorgt ervoor dat een plots probleem met je ICT-systemen grote gevolgen heeft. Van een menselijke fout, over een virus, een bug in de software of een serverstoring, tot een elektriciteitspanne, brand of overstroming: systemen die uitvallen, berokkenen je kmo heel wat schade. Uiteraard probeer je zulke situaties in de eerste plaats te voorkomen. Toch blijft het zaak een zogenaamd ‘disaster recovery plan’ te hebben voor de gevallen waarin het toch misgaat.

Disaster recovery plan

Een disaster recovery plan is een draaiboek of stappenplan dat je een houvast biedt wanneer er een onverwacht ICT-probleem is. De bedoeling ervan is de impact op je onderneming zo klein mogelijk te houden en het probleem zo snel mogelijk te herstellen, om weer op een adequaat operationeel niveau te raken.

Hoe stel je zo’n ICT-noodplan op?

Een disaster recovery plan opstellen, vraagt het nodige (denk)werk in je organisatie. We delen dat op in een aantal fases.

Voorbereiding

In een eerste, voorbereidende fase, breng je allerhande zaken in kaart. Je gaat bijvoorbeeld na welke risico’s zich zouden kunnen voordoen, op welke manier, en wat de impact ervan kan zijn op welke activiteiten binnen je bedrijf. Op basis van die analyses kun je risico’s rangschikken volgens prioriteit. Eén bepaald proces is waarschijnlijk belangrijker voor je bedrijfsactiviteit dan een ander. Logischerwijze zul je dan ook meer middelen vrijmaken om eerst dat gedeelte weer operationeel te krijgen. Een andere activiteit kan dan gerust iets langer wachten.

Het is in deze fase ook belangrijk om te kijken wanneer en hoe vaak je back-ups maakt. Op die manier kun je inschatten hoeveel niet-opgeslagen data je verliest bij een probleem. In sommige gevallen kan het nodig blijken de frequentie van back-ups te verhogen.

Naast de analyse van risico’s en hun impact op je business, moet je ook zicht hebben op je ICT-infrastructuur zelf. Zo is het belangrijk dat je weet welke processen draaien op welke systemen, maar ook wat er nodig is om ze te laten werken, hoe ze beveiligd zijn, welke garanties en service level agreements je hebt …

Strategie

Nadat je alles zorgvuldig in kaart hebt gebracht, is het tijd om het eigenlijke strategische plan op te stellen. In de eerste plaats bepaal je in het noodplan wie wat doet in een noodgeval. Bij elke persoon staan onder meer hun rol, autorisatieniveau en contactgegevens. In een noodsituatie zal iemand de ernst van de situatie moeten evalueren. Op basis van die evaluatie wordt beslist of het noodplan in werking treedt. Dat plan beschrijft stap voor stap wat nodig is om een getroffen proces te herstellen en weer actief te krijgen. Ook nuttige documentatie, zoals handleidingen, contactgegevens van leveranciers, garantiebewijzen, servicecontracten … kun je opnemen in het disaster recovery plan.

Evalueren

Nadat het plan is opgesteld, is het een goed idee om het regelmatig te testen en bij te sturen waar nodig. Minstens zo belangrijk is de informatie in je disaster recovery plan up to date houden. Contactgegevens van medewerkers of leveranciers, handleidingen van systemen, serverconfiguraties, servicecontracten … Het zijn allemaal zaken die in de loop van de tijd kunnen veranderen. In een noodgeval wil je geen tijd verliezen met zoeken naar de juiste informatie.

Hulp van een specialist nodig?

Een disaster recovery plan opstellen, vraagt het nodige werk en inzicht in je systemen, maar is cruciaal om de schade te beperken bij een probleem met je ICT-infrastructuur. Daarom is het een goed idee om een ervaren specialist van Aurelium in te schakelen. Zo beschik je snel over een solide disaster recovery plan waarmee je je processen in no time weer op gang trekt.

Meer weten? Stel je vraag rechtstreeks aan een expert van Aurelium via het formulier hieronder!

Meer weten?

Aurelium

Contactinformatie

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Unix-Solutions BVBA

  • Bart Bert Grafische projecten