anr-banner.gif
Jacques Platieau, Vice President en Country General Manager IBM BELUX

IBM helpt innovatieve start-ups en scale-ups ‘go to market’

IT-diensten & Beheer

“De digitale transformatie heeft niet alleen betrekking op het bedrijfsleven maar op onze samenleving. En die digitale reis is nog maar net begonnen.” KMOinsider Magazine laat Jacques Platieau, Vice President en Country General Manager IBM BELUX, aan het woord.

IBM een eeuw actief in B2B

Het afgelopen decennium onderging IBM zelf ook een grondige transformatie. Zo werd een eigen software-afdeling opgericht en werden de Business Services van PWC Consulting ingebed.

“Een bedrijfsstrategie ontwikkelen en sturen kan je niet zonder werk te maken van je digitale strategie. De technologie is danig geëvolueerd, maar onze focus en bezorgdheid is vooral de integratie van de bestaande systemen. Onze fundamentele opdracht is de gegevens van onze klanten beschermen. Een nieuw systeem voorstellen is één, maar met de integratie raak je aan het hart van het bedrijf. We zijn een betrouwbare partner, ook al zijn er heel wat andere goede spelers”, zegt Jacques Platieau. 

Bij kmo’s zit veel innovatie

“IBM is reeds lang een open-sourcebedrijf en voor ons zijn ecosystemen zeer belangrijk. We zijn in alle sectoren en industrieën actief, maar we pretenderen helemaal niet dat we al die sectoren kennen! We zetten in op de open-sourcecommunity en de ontwikkeling van platformen om interactie met kmo’s te hebben”, stelt Jacques Platieau.

In vergelijking met de VS staat Europa op het vlak van investeringen in Artificiële Intelligentie achter. 

Bij kmo’s zit veel innnovatie. Ons global IoT-center (Internet of Things) bevindt zich in München. Eén verdieping is volledig voorbehouden voor kmo’s. Hier kunnen we ook Belgische start-ups en scale-ups introduceren die met IoT- en AI- (Artificiële Intelligentie) ontwikkelingen bezig zijn, want zij hebben nood aan een testomgeving. En we helpen hen ook met het vermarkten van hun technologie. Voor IBM is dit een nieuwe manier van denken.”

AI demystifiëren

IBM Belux is lid van de AI 4Belgium Coalitie die in het leven werd geroepen door de federale ministers voor Digitale Agenda. Deze coalitie telt een dertigtal leden, waaronder grote bedrijven, kennisinstellingen en beroepsfederaties. Elke Europese lidstaat moet tegen midden 2019 het Europese kader over AI dat de Europese Commissie heeft uitgewerkt, nationaal afstemmen.

Jacques Platieau: “In vergelijking met de VS staat Europa op het vlak van investeringen in Artificiële Intelligentie achter, maar we zijn bezig met een aantal inhaalmaneuvers. De EU pakt dit ernstig aan en wil tegen eind 2020 20 miljard euro investeren in AI-projecten via public-private partnerships. Ook president Macron heeft aangekondigd dat Frankrijk 1,5 miljard euro vrijmaakt voor AI tegen 2021. En België geeft positieve signalen dat er door de verschillende bestuurlijke niveaus ook middelen naar AI zullen gaan. Als je kijkt naar de investering per capita op AI-vlak, dan mogen we stellen dat België kan volgen.”

Technologie mag niet falen

De gebruikers moeten vertrouwen hebben in de technologie. Juist omdat AI zo transformatief is, stellen veel bedrijven zich vragen rond de impact ervan op de samenleving. We maken een complete disruptie van de markt mee. AI brengt een gelijkaardig effect op de maatschappij teweeg als de uitvinding van de stoommachine in de 18de eeuw.

Jacques Platieau: “AI - en ik zou eerder zeggen augmented intelligence - helpt bedrijven de juiste beslissingen te nemen. Het is dan ook belangrijk om ervoor zorgen dat de technologie aan bepaalde principes beantwoordt: ‘trust and transparency’. In de aanbevelingen van de AI 4Belgium Coalitie legt België daarom naast investeringen ook veel focus op ethiek, vaardigheden en R&D. Je moet de technologie kunnen uitleggen aan de consument: hoe de technologie tot een bepaalde beslissing is gekomen, op welke data de technologie is gebaseerd, met welke algoritmen, enz. Met een voorbeeld uit de gezondheidszorg wordt dit al snel duidelijk. Een diagnose stellen is een ding, maar patiënten willen weten hoe software tot die diagnose is gekomen. De technologiestandaarden zijn dan ook bijzonder hoog, veel hoger dan de eisen die we aan mensen stellen. Een dokter moet geen 100/100 halen als hij afstudeert, maar van technologie verwachten we dat wel.”

IBM is partner van IT-opleidingen

IBM is partner van de bacheloropleidingen Informatiemanagement & Security en Business Management van Thomas More in Mechelen en Elektronica-ICT in Sint-Katelijne-Waver. Nieuwe vaardigheden op gebied van cybersecurity of cognitieve technologieën worden steeds belangrijker. Met deze samenwerking wil IBM er mee voor zorgen dat de internetbeveiligers en data-analisten van de toekomst op de hoogte zijn van de recentste ontwikkelingen in deze snel groeiende business.

“TechClass, een samenwerking met Unizo, en Girls Tech Fest met NGO Digital Leadership Institute in Brussel, zijn platforms waar onze IBM-ambassadeurs 10-tot 16-jarigen aansporen om te kiezen voor STEM-opleidingen. In de States is IBM tijdens het presidentschap van Obama gestart met P-TECH dat breekt met de traditionele onderwijsaanpak en inspeelt op het gelijkekansenbeleid. Intussen zijn er al meer dan 100 P-TECH scholen wereldwijd, inclusief in Europa, waar we recent onze eerste P-Tech in Ierland hebben aangekondigd. We gaan nu na of we het P-TECH concept ook in België kunnen introduceren.”

Lees het volledige artikel in KMOinsider magazine. 

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Bart Bert Grafische projecten

  • Starship 44

  • Webhero

Bekijk de socials