Kippen en eieren op het internet

IT

Kippen en eieren op het internet “Een kwart van de Belgische bedrijven is afwezig op het internet,” las ik onlangs in de krant. Ook op de radio en op televisie werd er aandacht aan besteed. Inclusief portretjes van bedrijven die volop de kaart van het internet hebben getrokken en daar wel bij varen.

De voordelen van online handel zijn duidelijk. U vindt er een veel groter aantal potentiële klanten dan bijvoorbeeld in uw regio – en in België mogen we gerust zelfs zeggen “dan in eigen land”. Online zakendoen verloopt ook sneller: u stuurt een promotie uit via e-mail en luttele seconden later vallen de eerste bestellingen soms al binnen. Een ander voordeel: u merkt sneller welke nieuwigheden aanslaan bij uw klanten en kunt dus uw aanbod – en voorraden – aanpassen indien nodig. Als het allemaal zo geweldig is, waarom staan we daar in ons land zo afkerig tegenover?

Omdat onze potentiële klanten nog niet massaal online zijn, is uiteraard een mogelijke verklaring. Bovendien staat de Belg ook nog eens vrij wantrouwig tegen online betalingen. Maar met die uitleg komen we natuurlijk nergens. Het is een beetje de kip of het ei: zijn er weinig handelaren op het internet omdat Belgen weinig online aankopen of… kopen Belgen misschien weinig online omdat er weinig internetwinkels zijn? Een ander aspect lijkt me veel doorslaggevender: omdat veel kmo’s niet weten hoe ze eraan moeten beginnen. En omdat er nogal wat foute veronderstellingen bestaan wat de investeringen betreft die hiervoor nodig zijn. Dat hangt voor een groot deel af van de mate waarin uw bedrijf geautomatiseerd is. Bedrijven die op dat vlak achterlopen, zullen inderdaad een inhaalbeweging moeten inzetten.

Maar wie bijvoorbeeld nu al ERP-software gebruikt om zo effi ciënt mogelijk te werken, kan vrij snel en betaalbaar de stap naar online handel zetten. Onze software is daar in elk geval standaard op voorzien. Ik hoor af en toe dat bedrijven internethandel liever mijden om hun traditionele handel – waarin hun winstmarges wellicht hoger liggen – niet in gevaar te brengen. Dat is een gevaarlijke strategie. Als u namelijk niet online aanwezig bent, biedt u uw concurrenten de kans om uw klanten af te snoepen. Want wie klantgericht denkt – nog altijd de kortste weg naar succes – ziet e-business als een vorm van dienstverlening.

Give the people what they want, zou ik zeggen. Laat hen maar kiezen tussen kippen of eieren.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials