anr-banner.gif

Smooth sailing met maritieme radiocommunicatie

Wist je dat... radiocommunicatie voor schepen pas verplicht werd na de ramp met de Titanic? We herinneren ons allemaal de beelden van de vergeefse SOS-signalen die de arme matroos via morse probeerde door te sturen. Helaas: die mayday had alleen schepen die dicht genoeg waren, kunnen bereiken.
Radiocommunicatie werd uitgevonden aan het eind van de negentiende eeuw. Na het zinken van de Titanic in 1914, besloot de maritieme sector dat er nood was aan een efficiënter communicatiesysteem.

Door onze havens en waterwegen is het een drukke passage van grote en kleine schepen. Het spreekt voor zich dat deze voortdurend in verbinding moeten staan met de omliggende vaartuigen, de diensten aan wal en de havenbegeleiding. Daarom bestaat er zoiets als de maritieme basisinfrastructuur, dat alle kanalen en zeeën covert via specifieke vastgelegde kanalen wereldwijd. Enkel overheden hebben toegang tot deze frequenties, als private dienst mag je geen vast station aan wal zetten.

Toepassingen van maritieme radiocommunicatie

Schepen die toekomen in de haven krijgen door de betreffende begeleidende diensten een ligplaats toegewezen. Deze krijgen ze gecommuniceerd via hun maritiem radiocommunicatiesysteem.
Wanneer schepen zich op de Noordzee bevinden, communiceren ze met de radartoren om zo hun locatie, vaarrichting en bestemming aan te geven. Eens op de Schelde aangevaren neemt de VTS over, via de mast aan wal.

Wanneer een schip een sluis nadert moet het een slot toegewezen krijgen om te mogen binnenvaren. Door de vele recente ontwikkelingen gebeurt dit veelal op afstand, waarbij de operatoren via videosystemen de sluizen kunnen bedienen. Maar ook hier verdwijnt maritieme radiocommunicatie niet uit beeld.
Een belangrijke eigenschap van maritieme radiocommunicatie is dat het altijd beperkt is in afstand. Doordat de Aarde rond is, is er immers altijd een kromming die overbrugd moet worden. Daarom blijft de infrastructuur aan land cruciaal voor een optimaal contact met het zeevervoer.

maritieme radiocommunicatie


Succesverhalen van Sonal

Het Nederlandse bedrijf Groningen Seaports verzorgt een veilige scheepvaart in de havens van Delfzijl en Eemshaven. Het plaatselijke HCC of Harbor Control Center maakt er onder meer gebruik van een VTS-radarsysteem, een camerasysteem en VHF radiosysteem om vlot te communiceren met de rondvarende schepen. Omdat ieder systeem vroeg of laat aan vernieuwing toe is, klopte Groningen Seaports aan bij Sonal om de VHF-radiocommunicatie te vernieuwen. Na intern overleg werd er gekozen voor een serverloos RoIP-systeem van Omnitronics.

Ook de Stadshaven van Antwerpen behoort tot het indrukwekkende klantenbestand van Sonal. Ook op het Eilandje leverden en installeerden ze maritieme VHF-zendapparatuur. Deze apparatuur bestond uit twee onderdelen: een maritieme communicatie-installatie en een AIS viewer met logboeksoftware voor het kantoor van Stadshaven, aangevuld met maritieme portofoons voor het operationeel personeel.

Wil je graag meer informatie over de vele telecommunicatie-oplossingen die Sonal te bieden heeft? Hun experts komen met plezier bij jou ter plaatse voor een gratis demo. Neem vrijblijvend contact op voor een kennismaking via onderstaand formulier!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Sonal

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Sonal
  • Antwerpsestraat 145
    2640 Mortsel
  • 03 448 08 48

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials