anr-banner.gif
Omgaan met de piek in je online verkoop: 5 tips

Hoe ga je als groothandel om met de coronacrisis? Tips & tricks

De coronacrisis heeft door de lockdown een verregaande impact op de economie. Sommige handelszaken zijn dicht, andere floreren door een boost in de online verkoop. Voor hen is de uitdaging om hun producten op voorraad te houden en deze op tijd geleverd te krijgen. Exact, marktleider in business software, geeft 5 tips & tricks om als groothandel de crisis goed aan te pakken.

Tip 1: Slim voorraadbeheer

Er is geen enkel forecast die de impact van corona op de voorraad van groothandels kon/kan voorspellen en zodoende een correcte bestelhoeveelheid kan suggereren. Als zaakvoerder dien je daarom af te gaan op je eigen inzichten. Om dit goed te kunnen managen is het des te belangrijker dat je te allen tijde een correct zicht hebt op je voorraad: een warehouse managementsysteem (WMS) met ook een efficiënt retourbeheer is dan ook geen overbodige luxe. Als je blind stuurt, riskeer je klanten teleur te stellen en te laat te bestellen bij je leveranciers.

Tip 2: Slimme retourverwerking

Ook met een goede retourverwerking kun je heel wat efficiëntie winnen. Sleutel hier is het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken om een product te retourneren. Dit impliceert niet dat je de retour ook automatisch aanvaardt: je kunt achteraf nog altijd bepalen wat je ermee doet. Het is echter belangrijk dat je retourstroom zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt met de correcte informatie, zodanig dat je administratie en logistiek naadloos de retour kunnen verwerken.

Tip 3: Dropshipping

Dropshipping betekent dat je als verkoper geen fysieke voorraad (meer) in huis hebt: je leverancier houdt deze bij en verstuurt de verkochte producten naar je klanten. Zo weet je zeker dat je geen voorraadkosten hebt en het biedt je ook de kans je assortiment te verbreden zonder dat je dient te investeren in voorraad. De inkomsten zijn voor jou, maar de logistiek is uitbesteed.

Tip 4: The last mile

Tijdens de coronacrisis is het een uitdaging om je leveringen op tijd bij je klanten te krijgen, want koeriers en pakketdiensten draaien overuren. De bottleneck zit in the last mile, wanneer je pakket van het distributiecentrum naar de voordeur van je eindklant moet gebracht worden. Transparantie en open communicatie naar je klant – en al zeker over vertragingen – is cruciaal. Koppel je ook aan de juiste leverancier waarvan je zelf de juiste informatie tijdig doorkrijgt.

Tip 5: Start een webshop

Was je nog niet online toen de coronacrisis los barstte? Dan heb je hopelijk snel geschakeld om mee te genieten van de boost in online verkoop en mogelijk een stuk van je omzet te redden. Als je als groothandel voornamelijk B2B werkt, kun je mogelijk extra omzet vinden wanneer je het B2C-kanaal ook aansnijdt.

Gratis whitepaper

Hoe springt u in op trends als verduurzaming, automatisering en logistieke uitdagingen? Exact geeft tips in een whitepaper: lees hem via deze link.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials