anr-banner.gif

Hoe plan je je productie slimmer en laat je klanten minder wachten?

Produceer je producten op maat of in zeer kleine oplages? Dan ben je een ‘high mix, low volume’-bedrijf. Denk aan make-to-order- en engineer-to-order-productie. In heel wat van die organisaties worden orders op een traditionele manier ingepland. Een manier die eerder geschikt is voor massaproductie. Dat zorgt voor weinig efficiënte processen en lange wachttijden. Hoe komt dat? En wat is de oplossing?

De uitdagingen van high mix, low volume

Bedrijven die maatwerk in beperkte oplage fabriceren, zien zich vaak geconfronteerd met soortgelijke problemen wanneer ze hun productie plannen. Ze geven ook aan dat ze niet goed weten wat er op een bepaald moment op de werkvloer gebeurt. Ze weten niet voor welke klant ze bezig zijn of hoever ze staan in het productieproces van een bepaalde order. Onvermijdelijk volgen daaruit vervelende discussies tussen sales en productie. Sales kan de klant moeilijk feedback geven over het productieproces of de levertermijn. Productie raakt dan weer gefrustreerd omdat sales te veel orders doorstuurt of de klant dingen belooft die niet mogelijk zijn.

Veel fabrikanten hebben bovendien het gevoel dat ze zich concentreren op de verkeerde bottleneck in het proces. Tegelijk botsen ze op grenzen en kunnen ze de flow niet verder verbeteren. Vaak bouwt men immers buffers in, waardoor de lead time langer in plaats van korter wordt. Wanneer er een last-minute order komt, ontstaat er eveneens frustratie en chaos. Bedrijven hebben namelijk geen zicht op de gevolgen van zo’n ‘rush order’. Uiteindelijk besluit de productie om de planningstools overboord te gooien, omdat de planning toch niet klopt en iedereen achter de feiten aanloopt.

Het probleem: traditioneel plannen

“Het grote probleem is dat zulke bedrijven nog op een traditionele manier plannen”, weet Lieven Van Nuffel van 3rd Wave. “MRP’s en ERP’s gaan terug op principes die Frederick Taylor honderd jaar geleden formuleerde. Ze gaan uit van een oneindige capaciteit en massaproductie. Mensen en machines worden daarbij op maximum capaciteit gebruikt. Maar een traditionele MRP-planning heeft al van in het begin een lange levertijd. Je gaat proberen om klantenorders en forecasts zo goed mogelijk uit te spreiden over je beschikbare resources om ze optimaal te benutten. Vaak spaar je klantenorders op om in één keer een grote batch te maken. Zo laat je je machines op maximale capaciteit werken. Maar omdat je orders opsplitst, verlies je de connectie met een individuele order en heb je geen zicht meer op de status ervan. Er zijn verschillende bottlenecks en je kunt niet inspelen op plotse problemen. Ook belangrijke last-minute orders kun je niet of zeer moeilijk uitvoeren. Uiteindelijk volgt de realiteit nooit het plan. Op die manier laat je je klanten wachten.”

De oplossing? Slimmer plannen op basis van je werkelijke capaciteit

“De oplossing is orders inplannen op basis van je real-time capaciteitsmonitor. De gevraagde leverdatum en de gevraagde hoeveelheden vergelijk je met de capaciteit die op dat moment voorhanden is, en niet met een oneindige capaciteit. Je houdt dus rekening met de beschikbare mensen en machines”, legt Lieven uit. “Je zal geen standaard levertermijn of doorlooptijd meegeven met je klant, maar concreet zeggen wanneer iets gemaakt zal worden. Het wordt ook mogelijk om een belangrijke spoedorder te behandelen, want je weet wat de impact ervan zal zijn op andere orders. Je kunt, met andere woorden, afwegen welke klant je bij een rush order kunt laten wachten. Tegelijk weet je op voorhand waar er bottlenecks zullen ontstaan en kun je eveneens op voorhand inschatten wanneer je extra capaciteit moet voorzien. Tot slot zorg je voor een maximum aan transparantie, zodat je discussies tussen sales en productie vermijdt.”

Planning is alles”, besluit Lieven. “Bedrijven die high mix/low volume produceren, moeten naar een andere planningsbenadering dan degene die we al honderd jaar hanteren voor massaproductie. Een manier van plannen die kijkt naar de realiteit.”

Wil je weten hoe jij je planning slimmer kunt organiseren? De specialisten van 3rd Wave wijzen je de weg naar kortere doorlooptijden!

Meer weten? Stel je vraag rechtstreeks via het formulier hieronder!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en 3rd Wave

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • 3rd Wave

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials