Kortere productieprocessen en meer tevreden werknemers dankzij QRM
Het is beslist een concurrentieel voordeel wanneer je je klanten zo snel mogelijk verder kunt helpen. In de markt van high mix/low volume, met weinig standaardproducten en kleine oplages, is dat echter een hele uitdaging. Of je bedrijf nu ramen, houten of stalen constructies, auto-onderdelen of printers op maat maakt: het is geen bandwerk. Toch is het mogelijk ook in jouw bedrijf de doorlooptijden in de productie te verkorten, zonder dat je personeel of je machines harder moeten werken.
Een herkenbaar voorbeeld: een verkoper haalt een order binnen, maar die gaat pas na enkele dagen of weken in productie, omdat die afdeling moet wachten op bijvoorbeeld goedkeuringen. Vervolgens worden delen van de order gebundeld met andere orders. Op het einde van de rit raken de orders gemixt of zijn een aantal bestellingen onvolledig, met ontevreden klanten tot gevolg, en volgende orders die opnieuw blijven liggen totdat de vorige fout is rechtgezet.
Quick Response Manufacturing
De oplossing zit ‘m in Quick Response Manufacturing of QRM. Dat is een procesverbeteringsmethode die werd ontwikkeld door professor Rayan Suri om een antwoord te bieden op lean manufacturing. Lean is gebaseerd op massaproductie, maar werkt minder goed in de high mix/low volume-markt. Suri zocht een oplossing om het maakproces in maatwerkbedrijven te optimaliseren in functie van een goede flow, vanaf de order die binnenkomt tot het afgewerkte product dat buitengaat.
Doorlooptijdverkorting
Waar lean maar liefst zeven KPI’s heeft, is QRM er puur op gericht de doorlooptijd te verkorten. Wanneer dat lukt, volgt al de rest. QRM kijkt voor die doorloopverkorting niet naar de handelingen van je productieafdeling en vraagt niet aan je personeel of je machines om meer te doen. In plaats daarvan overschouw je de tijd dat een product ligt te wachten op de volgende stap in het productieproces. Door die wachttijden in kaart te brengen en samen te drukken, streef je met QRM naar doorlooptijdverkorting. “Bedrijven die de methode toepassen, realiseren binnen een jaar makkelijk een 50% kortere productietijd,” vertelt Lieven Van Nuffel, business developer bij 3rd Wave.
Flow efficiency versus resource efficiency
QRM zet dus in op een efficiëntere flow, en niet op resource efficiency. De theorie gaat uit van een maximale bezettingsgraad van 70 à 80%. “Het is simpel,” zegt Lieven, “Wanneer de autosnelweg voor 100% bezet is, sta je stil. Zo gaat het ook in je bedrijf. Als de eerste machine op volle capaciteit 100 stuks kan produceren en de volgende er maar 80 kan verwerken, blijft er altijd 20 liggen. Je moet dus steeds naar het geheel kijken. Zelfs de beste voetballer heeft een team nodig om te kunnen scoren.”
Anders werken, niet harder
Om de flow zo efficiënt mogelijk te krijgen op basis van QRM, moet je de capaciteit van je mensen anders inzetten. Ze kunnen ingeschakeld worden voor andere taken dan hun oorspronkelijke job, en kunnen soms ook even niets te doen hebben. Vaak is crosstraining en wat change management nodig. Je personeel is niet langer gespecialiseerd in een taak, maar ze krijgen wel inzicht in het volledige proces en hun werk wordt een stuk interessanter. QRM leidt dus tot een andere manier van werken en een aantal aanpassingen in je bedrijf die door iedereen gedragen moeten worden. In het volgende artikel belichten we dit aspect van QRM.
De voordelen van QRM
QRM heeft heel wat voordelen voor je bedrijf en voor je klanten.
- Kleinere voorraden
Omdat je het productieproces slimmer maakt, zit je niet met overbodige voorraden die je opslagplaats kosten.
- Doorlooptijdverkorting
Je bedrijf produceert sneller, zonder dat je personeel harder moet werken. Je kan dus beter tegemoetkomen aan de vragen van je klant. Een onmiskenbaar concurrentieel voordeel.
- Transparantie
Dankzij QRM weet iedereen op de werkvloer waar hij of zij mee bezig is en heeft iedereen zicht op het hele productieproces. Ook je salesteam en dienst na verkoop weet wat er gebeurt. Zo kunnen zij transparant communiceren over levertijden. In een QRM-productiemethode blijven bovendien alle delen van een order voor één klant samen, zodat je meteen ziet wanneer er iets niet klopt.
- Tevreden klanten
Wanneer ze minder lang op hun order moeten wachten, zullen je klanten uiteraard tevreden zijn. Ook de grotere transparantie over levertermijnen zullen ze op prijs stellen.
- Rust creëren
Wanneer je werknemers zicht hebben op wat ze doen, voor wie, en wanneer, geeft dat rust. Het zorgt voor een aangenamere werksfeer, gemotiveerde werknemers en minder verloop. QRM heeft beslist een positieve impact op je employer branding.
- Ruimte voor innovatie
De tijd die je wint dankzij de kortere doorloop, kun je investeren in coaching en verdere opleidingen voor je personeel en voor de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of initiatieven in je bedrijf.
Wil ook jij kortere doorlooptijden in je bedrijf? Ontdek het ruime aanbod oplossingen van 3rd Wave: van advies en opleidingen tot software op maat!
Contactinformatie
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Customs Support: helemaal klaar voor de (digitale) toekomst
Douanebedrijven en hun klanten staan voor heel wat veranderingen in 2024. Customs Suppo...
Interessante bedrijven
ABBYY