anr-banner.gif
QRM in je bedrijf dankzij 3rdWave

Sneller produceren in je bedrijf dankzij QRM: hoe doe je dat?

QRM is erop gericht de doorlooptijd in je productieproces te verkorten. Je hoeft je medewerkers en je machines daarvoor niet harder te laten werken. Het gaat erom de flow te optimaliseren, van order tot afgewerkt product. Je personeel moet niet harder werken, maar anders. Maar willen ze dat wel? Hoe krijg je iedereen ‘mee’ in het bedrijf?

Wachttijden wegwerken

In een traditionele productieomgeving in de markt van high mix/low volume ligt een product soms lange tijd te wachten tussen twee handelingen door. Elke handeling heeft zijn gespecialiseerde werknemer: monteur, CNC-operator, lasser … die weinig bij de andere stappen in het proces betrokken is. Om de doorlooptijden te verkorten volgens de QRM-methode is een andere manier van werken nodig. Eerst breng je die wachttijden in kaart. Vervolgens druk je ze samen dankzij multi-inzetbaar personeel. Daarvoor is bijkomende training nodig.

Meer betrokken personeel

Je medewerkers zijn niet langer een expert in één handeling, maar krijgen net inzicht in het hele productieproces. “Iedereen moet weten waar het over gaat,” legt Lieven Van Nuffel, business developer van 3rd Wave, uit. “Je gaat in cellen werken en je krijgt kruisbestuivingen. Je werkt niet in functie van je eigen ego, maar om een order zo snel mogelijk door de organisatie te krijgen.” Mensen dragen in dat geval een grotere verantwoordelijkheid voor wat ze doen. Dat zorgt voor een bovengemiddelde betrokkenheid. QRM draagt dus bij aan een duurzame inzetbaarheid en een hogere arbeidsvreugde van medewerkers. “Je werk wordt plots een stuk interessanter,” vult Lieven aan.

Begin klein

QRM is dus een totaal andere manier om naar productie te kijken. Het vraagt vaak change management en moet gedragen worden door heel de organisatie, ook de backoffice en de salesafdeling. Iedereen moet naar hetzelfde doel kijken. “Er is geen middle management meer. Wanneer een hoofdlasser plots weer moet gaan lassen, kan dat frictie geven. QRM is moeilijk te implementeren in bedrijven die vastgeroest zijn in hun methodes,” zegt Lieven. Zijn advies? “Begin klein, met gemotiveerde mensen. Het positieve verhaal wordt snel opgepikt door de rest van de organisatie. Mensen willen mee in een succesverhaal. Zo kun je samen naar iets toe werken.”

Fouten mogen

Mogelijk bezwaren tegen QRM komen er niet alleen van mensen die vasthouden aan hun functie of structuren. Er is ook koudwatervrees. “Soms willen mensen hun functie niet veranderen of verbreden omdat ze bang zijn om fouten te maken. Maar dat volgens QRM: het is een proces waarin je fouten mag maken. De fout blijft niet liggen, maar wordt meteen opgelost en is een les voor de volgende keer,” legt Lieven uit. Hij wijst er ook op dat de theorie van QRM niet noodzakelijk altijd matcht met je praktijk. “Giet de theorie dus niet in beton, maar gebruik ze flexibel.”

Focus op de hele flow en op resultaten

Veel bedrijven willen vooral hun middelen (resources) maximaal inzetten. Maar net dat leidt volgens 3rd Wave tot de wachttijden in de productieketen. Het is zaak de hele flow te optimaliseren. “Focus niet alleen op het financiële plaatje, maar op de resultaten die QRM brengt. Dankzij QRM kun je met dezelfde mensen en middelen meer produceren, en dat betekent rechtstreekse winst. De voordelen van wegen dus op tegen de nadelen,” besluit Lieven Van Nuffel.

Wil jij ook in jouw bedrijf sneller produceren, gelukkigere werknemers en meer tevreden klanten? Ontdek wat QRM voor jou kan betekenen! Neem contact op met 3rd Wave via de website of via het formulier hieronder!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en 3rd Wave

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • 3rd Wave

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials