anr-banner.gif
Cloudtelefonie dankzij Sonal

8 zaken om in het achterhoofd te houden voor je overstapt op cloudtelefonie

We worden langs alle kanten aangemoedigd om volop in te zetten op cloudtelefonie. Moeten we dat advies blindelings opvolgen, of is enig voorbehoud toch geboden? En als we eenmaal besloten hebben om over te stappen naar cloudtelefonie, waarop moeten we dan letten bij onze keuze van provider?

Internetverbinding

Uiteraard begint alles met een betrouwbare en performante internetverbinding. Vraag na welk abonnement je nodig hebt voor het aantal werknemers, en hou rekening met de (verhoogde) abonnementskosten bij de berekening van je rendement.

Investering

Cloudtelefonie belooft goedkoper te zijn, maar kan toch de nodige kosten met zich meebrengen. Als je de overstap maakt van een eigen centrale naar cloudtelefonie, is de kans groot dat je voor al je medewerkers nieuwe toestellen moet aanschaffen. Zeker voor grotere bedrijven is dat een investering die zwaarder weegt dan de aankoop van een telefooncentrale.

Netwerkinfrastructuur

Mogelijk is je huidige netwerk niet geschikt voor VoIP, en sta je nog voor een extra investering.  VoIP stelt hogere eisen aan het datanetwerk en vereist dan ook een kwalitatieve databekabeling (UTP) en geschikte actieve componenten (router, firewall en switches). Is je netwerk verouderd en bestaat het nog deels uit twee-aderige kabels voor analoge toestellen, bereken dan op voorhand wat het kost om het te vernieuwen.

Platform voor cloudtelefonie

Hoe divers het aanbod voor cloudtelefonie ook lijkt, onderliggend draaien ze bijna allemaal op dezelfde drie platformen. Bepaalde oplossingen zijn oudere systemen die nog dateren van het tijdperk voor de cloud, en werden later via de nodige aanpassingen geschikt gemaakt voor virtuele centrales. Andere, meer recente oplossingen werden dan weer specifiek voor de cloud ontwikkeld, waarbij optimaal rekening werd gehouden met de hedendaagse technologie. Het spreekt voor zich dat dit zich vertaalt in een aantal belangrijke parameters zoals gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en veiligheid.

Gebruiksvriendelijkheid

Niet alle cloudplatformen bieden een gebruiksvriendelijk beheer van je virtuele centrale. Technisch gesproken zal je weliswaar in staat zijn om de instellingen van je centrale aan te passen, maar als het zodanig ingewikkeld is dat je alsnog externe hulp moet inroepen, valt het voordeel van cloudtelefonie natuurlijk grotendeels weg.

  • Een tip: vraag altijd een demonstratie van het controlepaneel, zodat je zeker bent dat je ermee aan de slag kunt gaan.

Veiligheid

Alles wat zich in de cloud bevindt, kan gehackt worden. Cloudtelefonie vormt daarop helaas geen uitzondering. Informeer daarom naar de veiligheidsmaatregelen die de provider treft. Sommige cloudplatformen analyseren voortdurend je belgedrag, en kunnen ingrijpen wanneer er verdachte patronen ontstaan. Om dat zo efficiënt mogelijk te doen, kijkt het platform naar een groot aantal parameters: de oorsprong en bestemming van je oproep, het IP-adres van waaruit de oproep wordt geïnitieerd, de duur van het gesprek en het tijdstip van uw oproep, het toestel dat wordt gebruikt voor de oproep …

Wifi

Indien je gebruik wil maken van een applicatie om te telefoneren via je laptop of smartphone (softphone), dan wil je waarschijnlijk gebruik maken van wifi. Hou er rekening mee dat ook hier hogere eisen worden gesteld aan de kwaliteit van je wifi-netwerk. Het is uiteraard de bedoeling dat je met je smartphone door het bedrijf kunt lopen zonder dat je gesprek halverwege wordt onderbroken omdat je toestel van het ene wifi access point naar het andere overschakelt. 

Speciale toestellen

Ben je in het bezit van DECT-toestellen of parlofoons die mee verbonden zijn met je huidige centrale?  Vergewis je er dan van dat ook die toestellen geïntegreerd kunnen worden in het cloudplatform.  Mogelijk dien je immers nog te investeren in adapters of nieuwe toestellen. Hou hier dus rekening mee bij de berekening van uw initiële investering. Sommige aanbieders van cloudtelefonie durven deze optie als eens “uit het oog te verliezen” om hun aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te houden.

Specifieke functionaliteiten

Heb je reeds een centrale, en wil je zeker zijn dat je niet achteruitgaat qua functies? Maak op voorhand een lijst met de functies die je zeker wilt behouden. Besteed bijzondere aandacht aan zaken zoals integratie met software of databases, videoconferenties of monitoring- en analysesoftware.

De overstap naar een cloudplatform moet een weloverwogen beslissing zijn. Hou de punten hierboven zeker in het achterhoofd wanneer je verschillende toepassingen en aanbieders vergelijkt.

Om je te helpen, schreven de experts van Sonal een gratis e-book over cloudtelefonie. Met het nodige advies leiden ze je naar de juiste oplossing voor jouw bedrijf. Meer weten? Stel je vraag via de website of via het formulier hieronder!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Sonal

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Sonal
  • Antwerpsestraat 145
    2640 Mortsel
  • 03 448 08 48

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials