anr-banner.gif
smartphone vergeten

Help, ik ben mijn gsm kwijt!

Telefonie

Laat eerst je SIM-kaart blokkeren

Heel vervelend als je gsm gestolen of verloren is. Maar je kunt beter niet bij de pakken blijven zitten. Wat je zeker moet doen is het volgende.

Bij verlies of diefstal van je mobiel toestel of tablet kan je best zo snel mogelijk je SIM-kaart laten blokkeren en er een nieuwe aanvragen. Op die manier vermijd je dat anderen op jouw kosten en in jouw naam bellen en sms’en. Om je SIM-kaart te blokkeren neem je contact met de klantendienst van je provider.

Hoe ga je te werk?

Orange abonnees bellen naar 5000 of op +32 2 745 95 00.
Bij Orange kan je een nieuwe SIM-kaart aanvragen en de resterende belwaarde wordt automatisch overgezet naar je nieuwe SIM-kaart.

Proximus abonnees voeren “gsm gestolen” in op www.proximus.be en krijgen dan een aantal opties. De eerste link legt uit hoe je je gsm laat blokkeren in geval van verlies of diefstal. De derde link verwijst naar de procedure hoe je je schadegeval kan indienen ingeval je toestel verzekerd is tegen diefstal (let op: bij verloren is deze schade niet gedekt). 

Telenet abonnees bellen naar 1963 of +32 15 66 66 65 of gaan online.
Selecteer het gsm-nummer. Klik onderaan op SIM-kaart blokkeren. Je komt dan op Mijn Telenet en kiest opnieuw SIM-kaart blokkeren.

Telecomoperatoren deactiveren de SIM-kaart meteen voor maximaal 3 maanden, maar het abonnement loopt verder en de abonnee blijft de voordelen van zijn/haar tariefplan behouden.
Een herlaadkaart kan niet geblokkeerd worden, maar je naam kan losgekoppeld worden van deze SIM-kaart.

Als het online of telefonisch niet lukt …

Ga dan naar een verkooppunt van je telecomprovider om een nieuwe gratis SIM-kaart te halen. Dat is de snelste manier om eraan te geraken en je oude SIM-kaart wordt dan meteen gedeactiveerd. Neem ook je PIN en PUK code mee zodat je je gsm-nummer kunt behouden.

Doe aangifte bij de politie en laat ook je gsm-toestel blokkeren

Als je gsm gestolen is, doe je best ook aangifte bij de politie. Neem het aankoopbewijs en het unieke serienummer of IMEI (International Mobile Equipment Identity) van het verloren/gestolen toestel mee (serienummer van 15 cijfers). Het is aangewezen om het IMEI-nummer preventief ergens te noteren. Dit vind je op volgende manieren: a) haal de batterij uit je gsm en dan zie je de code op de achterzijde van het gsmtoestel; b) op de aankoopfactuur of het garantiebewijs; c) geef code *#06# in op je gsm en druk op de beltoets.

Wanneer je je provider contacteert om je SIM-kaart te blokkeren, geef dan eveneens het IMEI-nummer door om ook het toestel te laten blokkeren. De provider doet dan het nodige om te vermijden dat iemand ongewenst je gsm gebruikt.

Bedrijven gespecialiseerd in telefonie

Hopelijk overkomt het jou niet, maar veiligheidshalve kan je misschien een verzekering voor je nieuw mobiel toestel overwegen. Je provider of specialist in telefonie kan je hierover informeren.
En denk eraan om de contacten op je huidige SIM-kaart te bewaren, want die worden niet overgezet naar je nieuwe kaart.

SONAL - rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials