anr-banner.gif
Bart Steukers

Toekomstig CEO Agoria: “Elke kmo heeft recht op eigen Chief Digital Officer

IT

“Ik heb intern gezegd dat we er een lap op gaan geven.” Bart Steukers (58) neemt op 1 april 2021 de fakkel van Marc Lambotte over als nieuwe CEO van Agoria. Samenwerken met overheden, collega-federaties, VDAB en sociale partners stelt hij daarbij voorop. Onbeslagen komt hij niet op het ijs in zijn nieuwe functie. Sinds 2016 werkt hij als directeur Context bij Agoria.

Uitdagingen voor de technologiesector

Bart Steukers wil de duidelijke strategie van de technologiefederatie verder vorm geven en daar belooft hij zijn uiterste best voor te doen. De uitdagingen waar de technologiesector voor staat, ziet hij door de coronacrisis nog scherper afgetekend.

Bart Steukers: “In deze Covid-crisis komt het er nu op aan ervoor te zorgen dat de impact op het bedrijfsleven en op de tewerkstelling zo beperkt mogelijk blijft. Heel snel, nog voor de lockdown zijn wij al in actie geschoten. Hoe moet je als bedrijf omgaan met deze crisis? Hoe organiseer je tijdelijke werkloosheid? Wat met een besmet personeelslid? Op tal van vragen hebben we gedocumenteerd een antwoord geformuleerd. We kregen zo zelf ook snel inzicht in wat werkte voor bedrijven en wat niet. Zo hebben we een aantal sluitingen ongedaan kunnen maken. In de generieke gids, die door de overheid geaccepteerd is, vinden maakbedrijven alles waaraan ze moeten voldoen om open te blijven.”

Communicatie in crisisperiode

“Communicatie is belangrijk, zeker ook in crisisperiodes. Onze website hebben we volledig ‘overhoop’ gehaald om een zo groot mogelijke reikwijdte te realiseren. Daar kregen we positieve feedback op, ook van onze Europese collega’s. Binnenkort komt de langverwachte contact tracing app eraan. Die moet uiteraard zoveel mogelijk gedownload worden. Voor een stuk zien wij het ook als onze opdracht om daar communicatieve ondersteuning te bieden.”

Telewerken en virtuele evenementen

Uiteraard is Agoria ook zelf in coronamodus gegaan, met telewerk en met de organisatie van virtuele en hybride evenementen in plaats van fysieke. Bart Steukers is tevreden over de vlotheid waarmee dit verlopen is.

De toekomst van de arbeidsmarkt

De eigenlijke uitdagingen van de sector dan. Een grote uitdaging ligt in de arbeidsmarkt. Hoe zorgen wij ervoor dat er voldoende talent is? Gaat technologie jobs doen verdwijnen? Zo ja, waar gaan er jobs bijkomen?

“Twee jaar geleden ontwikkelden wij ons Be The Change-programma, samen met de werkgelegenheidsagentschappen VDAB, Actiris en Forem. Daarin gaan we op macro- en op microniveau na waar er jobs zullen bijkomen, waar er zullen wegvallen, hoeveel jobs er nodig zullen zijn en welke acties we kunnen nemen om mensen te activeren, om te scholen en bij te scholen. Voor een stuk zullen we misschien ook arbeidsvragen moeten temperen door meer in te zetten op technologie om productiviteitsstijgingen te realiseren. Met name in de arbeidsintensieve zorgsector en in het onderwijs kan technologie een uitkomst bieden. Zo kan technologie bijvoorbeeld helpen om minder mensen te moeten opnemen in het ziekenhuis, en corona heeft aangetoond dat het perfect mogelijk is om kinderen en jongeren digitaal te onderwijzen.”

Lees ook: Opleidingen vinden weg naar de 21ste eeuw in de classroom of the future

Factories of the Future

Agoria ondersteunt zijn ledenbedrijven ook in hun weg om Factory of the Future te worden.

“In dat verband las ik nog een mooi, sprekend voorbeeld van Alertis, gespecialiseerd in brandbeveiliging. Dat bedrijf heeft nu ook een eigen platform opgezet om met Internet of Things-technologie brandbeveiliging als een service aan te bieden. Dat is een vorm van digitalisering waardoor je je organisatie op een andere manier kan runnen.”

“Elke kmo zijn Chief Digital Officer”

Bart Steukers ziet dat kmo’s over het algemeen hun processen wel gedigitaliseerd hebben, maar dat er op het vlak van digitale innovatie en transformatie wel nog werk aan de winkel is.

“We zijn van mening dat elke kmo recht heeft op een eigen Chief Digital Officer. Daar willen we aan tegemoet komen met ons DigiCoach programma. Via verschillende tools, maar ook met hulp van coaches begeleiden we kmo’s om hun digitale transformatie in goede banen te leiden. Je kan een scan doen, waaruit blijkt hoe digitaal je bent, en waar er pijnpunten zijn. Er is ook een tool om de digitale competenties van je medewerkers te meten.”

Via de tool DigiConnect brengt Agoria bedrijven in de maakindustrie in contact met bedrijven uit de digitale industrie: “Zo willen we de digitale versnelling een duw in de rug geven. We zijn best trots dat de bevoegde ministers uit de drie gewesten meter en peter zijn van dit programma.”

Duurzaamheid, een groot aandachtspunt

Natuurlijk gaat de aandacht van Agoria ook uit naar duurzaamheid: “Ik zie op dat vlak mooie initiatieven ontstaan, zoals Watt4Ever bijvoorbeeld. Dat is een consortium waarbij 5 bedrijven de koppen bij elkaar steken om groene circulaire oplossingen uit te werken. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken hoe de afgedankte batterijen van elektrische en hybride wagens kunnen hergebruikt worden als reservestroomcomponent voor supermarkten.”

Aandacht voor Europa

Bart Steukers zal in zijn nieuwe functie ook veel aandacht besteden aan Europese samenwerking: “Als je op Europees vlak de koppen bij elkaar steekt, kan je meer impact maken. Ondertussen is het in ons land wel belangrijk dat we snel een nieuwe regering hebben en dat we niet verzanden in ‘wie is bevoegd voor wat’-discussies bij het opmaken van het Europese relanceplan”.

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials