anr-banner.gif

Wat moet ik verplicht vermelden op mijn webshop?

IT

Als je een webshop wil creëren, is het noodzakelijk de regels voor webshops te kennen. De informatieplicht is bij e-commerce wettelijk uitgebreid geregeld: wat zijn je verplichtingen? Hieronder overlopen we: vóór, tijdens en na de bestelling.

Vóór de bestelling

Voordat iemand een bestelling plaatst in je webshop, moet je aan deze persoon ondubbelzinnig, helder en begrijpelijk informatie geven over een aantal gegevens. Belangrijk is dat hij gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegang krijgt tot:

  1. de voornaamste kenmerken van de goederen en diensten die je aanbiedt;
  2. de gegevens van je onderneming (o.m. je ondernemingsnummer, je handelsnaam);
  3. de contactgegevens van je onderneming (de geografische adres vestiging, het telefoonnummer waarop hij je kan bereiken, je fax en e-mailadres);
  4. het geografische adres van je onderneming waar hij met eventuele klachten terecht kan;
  5. de totale prijs van de goederen of diensten die je aanbiedt, incl. belastingen;
  6. de wijze van betaling, levering (in voorraad, tijdelijk niet beschikbaar, beschikbaar vanaf enzovoort), uitvoering, termijn waarbinnen je goederen of dienstverlening geleverd worden; Tip: De beste plaats waar je de logo’s van de aangeboden betaalmiddelen kunt vermelden, is in de footer onderaan.
  7. als er een herroeping (annulering) bestaat: de voorwaarden, de termijn en modaliteiten voor de uitoefening van dat recht, het modelformulier ervoor;
  8. indien van toepassing: het feit dat hij de retourkosten zal moeten dragen n geval van herroeping en, als de goederen niet per gewone post kunnen worden teruggestuurd, de kosten voor het terugzenden;
  9. bij dienstencontracten kan hij jou verzoeken om de levering van je diensten te laten starten voor het einde van de herroepingstermijn. In dat geval moet je hem duidelijk melden dat hij jou alle redelijke kosten zal moeten vergoeden voor de reeds geleverde diensten indien hij toch dat recht uitoefent;
  10. als hij geen herroepingsrecht heeft op basis van de wet, moet je hem dat ook duidelijk melden, of eventueel de omstandigheden waarin hij dat verliest.

Lees hier meer over op Unizo: Regels webshop: welke informatie moet u bij verkoop via een webshop verplicht meedelen aan de consument?

Tijdens de bestelling

Voordat iemand zijn elektronische order plaatst, moet je op een duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze ten minste volgende informatie versterken:

  1. De talen waarin het contract kan worden gesloten. Als je een meertalige e-commerce website hebt, moet je ook zorgen dat de algemene voorwaarden en de bestelprocedure in dezelfde talen te lezen zijn;
  2. De verschillende technische stappen bij het sluiten van het contract: een overzicht van de bestelprocedure;
  3. Je moet in het kader van de bestelling aangeven of hij invoerfouten heeft gemaakt en vragen of hij deze wil corrigeren voordat hij de bestelling plaatst (voorbeeld: hem melden dat een verplicht vakje niet werd ingevuld).

Aanvullende informatie

  1. Je moet uiterlijk aan het begin van het proces duidelijk en leesbaar aangeven of er beperkingen gelden voor de levering (voorbeeld: enkel levering in België) en welke betaalmiddelen je aanvaardt (voorbeeld: PayPal, bankcontact, Visa);
  2. Je moet meteen vóór het plaatsen van de bestelling duidelijk en opvallend informatie geven over: de kenmerken van het product of de dienst, de totale prijs (incl. alle kosten), en eventueel de duur van de overeenkomst, de voorwaarden voor het opzeggen en de minimumduur van zijn verplichtingen;
  3. Als hij zijn bestelling plaatst, moet je hem er nadrukkelijk op wijzen dat deze bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Het is mogelijk dat de plaatsing van de bestelling gebeurt door een of andere knop aan te tikken. In zo’n geval, moet je ervoor zorgen dat deze button op een goed leesbare wijze aangemerkt wordt met alleen de woorden “bestelling met betalingsverplichting). Je kan hiervoor ook een andere formulering gebruiken indien die dat duidelijk maakt. “Naar de kassa” of “betalen” wordt ook aanvaard en is duidelijker.

Opgepast: Verboden

Het is verboden om vooraf aangevinkte vakjes voor bijkomende kosten (zgn. default-opties) te voorzien. Voor iedere betaling die boven de afgesproken aankoopprijs ligt (voorbeeld: de kosten voor levering), moet je zijn toestemming vragen. Echter mag dat niet op een impliciete manier (namelijk: door zgn. default-opties). Expliciete toestemming is hier vereist. Zijn toestemming mag niet afgeleid zijn door het gebruik van standaardopties die hij zelf moet afvinken om deze kosten te vermijden. Hij mag in dat geval zelfs een terugbetaling van je onderneming eisen.

Daarnaast is het verbonden om hem voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel vergoedingen aan te rekenen die hoger liggen dan je werkelijke kost voor het gebruik van dit betaalmiddel. Zo mogen er geen forfaitaire kosten aangerekend worden voor het gebruik van zijn kredietkaart, als deze hoger ligt dan de werkelijke kost van de betaling.

Na de bestelling

Als hij zijn bestelling geplaatst heeft, moet je hem daarvan een bevestiging sturen. Dat kan je doen via een e-mail, maar ook op andere manieren. Internetwebsites vallen hier in de regel niet onder. De bevestiging die je stuurt, moet volgende informatie bevatten:

  1. Alle informatie die je hem vóór de bestelling hebt moeten meedelen, tenzij je hem deze reeds vóór de sluiting van de overeenkomst had bezorgd;
  2. Als het gaat over digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd: de bevestiging van de nadrukkelijke voorafgaande toestemming en de erkenning dat hij hierdoor zijn herroepingsrecht verliest.

Hij moet deze informatie ten laatste ontvangen op de dag van de levering van de producten. Voor de levering van de diensten moet de informatie worden overgemaakt vóór de uitvoering van elke dienst (of indien van toepassing, tijdens de uitvoering van de dienstenovereenkomst als de uitvoering met zijn akkoord voor het verlopen van de herroepingstermijn is begonnen). Als hij wenst dat de levering start voor het einde van de herroepingstermijn van 14 dagen, moet je eisen dat hij je er uitdrukkelijk om verzoekt.

anr-banner-400x300-v3.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials