Versie 3 B-Close.gif

44 jaar op de heftruck: hoe één vakman de sector zag veranderen

Heftruckchauffeurs vormen de ruggengraat van de Belgische logistiek. Elk product passeert minstens één keer een heftruck voor het zijn eindbestemming bereikt. Toch staat dit beroep al jaren onder druk. Het is een erkend knelpuntberoep, terwijl de aard van het werk de voorbije decennia fundamenteel veranderde – van fysiek intensief werk naar een technisch uitdagend vak met geavanceerde technologie.

Een beroep in evolutie

Op 8 mei, de Dag van de Heftruckchauffeur, wil B-CLOSE de mensen achter deze cruciale jobs in de kijker zetten. Niet enkel met cijfers, maar met persoonlijke verhalen. Gerard Goffin, heftruckchauffeur bij Derbigum, is zo’n voorbeeld. Hij werkt al bijna 44 jaar in het vak en heeft de sector zien evolueren van pure spierkracht naar geavanceerde technologie. In een korte video vertelt hij hoe zijn job door de jaren heen veranderde – van rijden op gevoel naar werken met ergonomische hulpmiddelen, elektrische aandrijving en slimme veiligheidssystemen.

“Vroeger was het kracht, nu is het inzicht”, zegt Gerard. “Maar mijn respect voor het vak is altijd gebleven.”

Technologische vooruitgang en nieuwe uitdagingen

Het verhaal van Gerard is geen uitzondering. Volgens cijfers van B-CLOSE was in 2023 al 73% van de verkochte heftrucks in België elektrisch. Intussen maken digitale rijhulpsystemen, VR-trainingen en camera-ondersteuning steeds vaker deel uit van het dagelijkse werk van heftruckchauffeurs. Deze innovaties zorgen niet alleen voor meer veiligheid, maar maken het werk ook fysiek minder belastend en veel preciezer dan vroeger.

Toch blijft het beroep structureel moeilijk in te vullen. Volgens de VDAB staat heftruckchauffeur in 2025 opnieuw op de lijst van knelpuntberoepen. De combinatie van een verouderd imago en een krappe arbeidsmarkt maakt het aantrekken van nieuwe chauffeurs uitdagend.

“De technologische vooruitgang zorgt voor nieuwe kansen, maar ook voor nieuwe uitdagingen,” zegt Eric Maertens, CEO van B-CLOSE. “We moeten investeren in opleidingen en carrièreperspectieven om nieuwe talenten aan te trekken en de sector gezond te houden.”

Oproep tot erkenning op 8 mei

Met de Dag van de Heftruckchauffeur wil B-CLOSE bedrijven en organisaties aansporen om letterlijk of figuurlijk stil te staan bij hun heftruckchauffeurs. Dat kan met een persoonlijk bedankje, een kleine attentie of een publiek applaus.

“Zonder hen beweegt onze economie letterlijk niet,” zegt Maertens. “Chauffeurs verdienen respect en waardering. Ze zijn de stille helden van onze logistieke keten.”

Over B-CLOSE

B-CLOSE nv is de grootste onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verkoop en het onderhoud van A-merkheftrucks. Het bedrijf wil dicht bij zijn klanten staan en zoekt actief mee naar de meest geschikte oplossing voor elke specifieke logistieke uitdaging.

B-CLOSE werkt samen met verschillende gespecialiseerde merken in interne goederenbehandeling, die exclusief via B-CLOSE op de Belgische markt verkrijgbaar zijn. Het bedrijf biedt niet alleen nieuwe toestellen aan, maar heeft ook een uitgebreid service- en supportnetwerk van meer dan 135 servicetechniekers, verspreid over het hele land.

Meer informatie op B-CLOSE.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials