Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Heineken gaat  intermodaal

De Nederlandse bierbrouwer Heineken gaat zijn transport intermodaal organiseren. Ongeveer 70% van de productie in Zoeterwoude is bestemd voor export en zal in 2010 voor een zeer groot deel van de wegen verdwijnen.

Vanuit Zoeterwoude, tussen Rotterdam en Amsterdam gelegen, vertrekken jaarlijks 50.000 vrachtwagens met 100.000 containers met Heineken bier naar de 50 tot 135 kilometer verderop gelegen containerterminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen. Van daaruit wordt het bier wereldwijd gedistribueerd.

Onmiddellijk na verpakking wordt het bier vervoerd. De productievolumes zijn zo groot dat na één dag zonder transport de opslagruimte in Zoeterwoude vol zou zitten. Logistieke zekerheid in de hele transportketen is dus cruciaal. Daarom bekeek de brouwer de combinatie tussen vrachtwagen en binnenschip. In Alphen aan de Rijn, op slechts 12 kilometer van de brouwerij, is een nieuwe binnenvaartterminal in de maak. De binnenschepen zullen de meeste containers transporteren naar de verschillende haven-containerterminals als “drijvende voorraad”.

Proefproject met dwarsliggers via binnenvaart

Betonfabriek De Bonte heeft een vestiging in Laakdal, langs het Albertkanaal. Per binnenschip komt jaarlijks 40.000 tot 60.000 ton zand en grind toe. Binnenvaart transporteert op korte termijn grote volumes met 20 tot 25% lagere kosten.

Het bedrijf wil nu ook de dwarsliggers voor tram- en spoorwegen vervoeren via binnenvaart. Via een proefproject bekijkt het hoe het vervoer rendabel kan worden.

Op een schip kunnen per dag 4.000 dwarsliggers vervoerd worden. Om eenzelfde hoeveelheid via de weg te vervoeren heb je 50 vrachtwagens nodig die een hele week af en aan rijden. Bovendien moet er vaker tijdens de nacht of in het weekend gereden worden en dat vraagt extra inspanningen van personeel bij het laden en lossen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?