Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Tunnelelementen per coaster van Genk naar Noorwegen

Prefaco nv levert 200.000m2 betonnen tunnelwandelementen naar Noorwegen. Daarvan werd al 64.000m2 vervoerd. De licht gebogen wandelementen worden geproduceerd in Houthalen. Ze wegen elk 7,2 ton en meten 5 bij 3,8m. Het contract loopt nog twee jaar.

Het eerste transport was een binnenschip-coaster combinatie met overslag in Moerdijk. Later koos Prefaco voor vervoer met een kleinere coaster die tot in Genk kan varen. Zo wordt de extra manipulatie in Moerdijk vermeden met kleinere kans op schade. Iedere coaster neemt 200 wandelementen aan boord. Samen met wat extra materiaal weegt elke lading ongeveer 1.600 ton. De coaster vaart rechtstreeks van Genk (Albertkanaal) naar de bouwsite in Oslo of Bergen. 

 “Dit transport blijkt de goedkoopste oplossing,” aldus Herman Ghysels, woordvoerder van Prefaco, “zelfs met een vrij dure “lashing cost” om de elementen goed en veilig vast te zetten.”

 Vroeger heeft Prefaco ook holle betonnen wanden aangeleverd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Deze werden in 20’ open top containers vervoerd met shortsea shipping.

Zware transformator via het water van Mechelen naar Hoboken

Eind maart werd een 120ton-zware transformator (5 x 3.5 x 5m) via binnenvaart van Mechelen naar Hoboken vervoerd. Vanuit de vestiging van CG Holdings Belgium (het vroegere Pauwels Trafo) werd de transformator met een speciaal wegtransport naar het Keerdok in Mechelen gebracht.

 De lading werd daar overgeladen in een klein binnenschip (een “Kempenaar”), geschikt voor dergelijke transporten op de kleinere waterwegen. De volgende dag arriveerde het schip aan de Fabricom-GTI site in Hoboken. Na lossing werd de transformator op een off shore platform geplaatst.

Aan dit platform wordt nog een aantal maanden gewerkt alvorens het met een zeewaardig ponton naar het Belwind-windmolenpark voor de Belgische kust wordt vervoerd.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials