Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Geldof vervoert opslagtanks per binnenschip

Geldof Metaalconstructie nv uit Harelbeke haalde in 2009 een monsteropdracht binnen van tankterminal-operator Vopak voor de bouw van een opslagterminal in de Amsterdamse haven. Geldof bouwt er 23 opslagtanks met 620.000 m³ aan opslagcapaciteit. Ook de tweede fase van het project werd aan het metaalbedrijf toevertrouwd. 

In een eerste proeffase vervoert een binnenschip 600 ton op maat gemaakt, voorgevormd, gepolijst en geschilderd staal van Harelbeke naar Amsterdam. De stalen platen zijn 12m lang, 2,5m breed en wegen 5 ton per stuk. Als alles goed gaat zal de resterende 16.400 ton volgen. Op die manier switcht Geldof het equivalent van 850 vrachtwagens van de weg naar de waterweg: een duidelijke keuze voor een ecologische oplossing en een staaltje van hoe industrie en milieu elkaar kunnen ontmoeten.

www.geldof.be

Modal shift is hot bij Colruyt

Colruyt plant nu ook een switch naar vervoer via shortsea voor import vanuit het Iberische schiereiland. De Belgische supermarktketen maakte eerder al bekend dat het resoluut binnenvaart kiest voor vervoer van Antwerpen naar Brussel.

Producten die aangeleverd worden vanuit Portugal zullen voortaan in de haven van Leixoes op het schip geladen worden richting Antwerpen. Vanuit Antwerpen vertrekken de goederen per binnenschip naar de haven van Brussel. Vanuit Spanje gebruikt Colruyt de ferryverbinding Bilbao-Zeebrugge. Vanuit Portugal betekent dit een modal shift van 6.500.000 ton/km per jaar en een vermindering van 405 ton CO2 per jaar. Vanuit Spanje blijft er 2.380.000 ton/km per jaar van de weg en is er 125 ton CO2-uitstoot minder per jaar.

Colruyt logo
www.colruyt.be

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials