Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Drijvende bakstenen

“Na een aantal proefvaarten zijn we nu iets meer dan een jaar bezig met palletvervoer per binnenschip”, vertelt Joris Van Hees, plantmanager van steenbakkerij Wienerberger NV in Beerse. Een laadplatform zal in de nabije toekomst vlak voor het bedrijf worden aangelegd. Momenteel wordt er gebruik gemaakt van de kade van de nabijgelegen Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen. Deze ligt op een halve kilometer van het bedrijf, wat net iets meer organisatie en personeel vergt maar toch ook al vlot verloopt. Een volledig schip van 350 ton wordt op vier uur geladen of gelost met eigen vorkliften. De voorbije crisis heeft voor een stroomversnelling van de ontwikkeling van dergelijke innovatieve concepten gezorgd. Het doel van Wienerberger is 1 lading per week met binnenvaart te realiseren. Bijkomende binnenvaartmogelijkheden zoals o.a. het aanvoeren van opvulgronden en grondstoffen (klei, zand…) worden momenteel verder onderzocht.

www.wienerberger.be

Kolossaal platform op het water

De Belgische joint venture van Fabricom GDF Suez, Iemants Staalconstructies en CG Holdings bracht afgelopen zomer een wereldprimeur tot stand. Een 120ton-zware transformator werd in het voorjaar van Mechelen naar Hoboken met binnenvaart vervoerd (zie kmo-insider mei 2010). De transformator werd gemonteerd op een gigantisch offshore platform dat gedurende enkele maanden verder werd afgewerkt. Midden augustus werd het platform van maar liefst 1.100 ton via shortsea op een zeewaardig ponton vanaf de Fabricom site in Hoboken naar het Belwind windmolenpark vervoerd. Dit offshore windmolenpark ligt 46 kilometer voor de kust van Zeebrugge en wordt in 2 fasen van elk 55 turbines gerealiseerd. Het platform zal de spanning van deze turbines “op-transformeren” van 33 kV naar 150 kV.

www.cgglobal.com / www.fabricom-gti.com / www.fabricom-gdfsuez.com / www.iemants.com

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?