Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Staal op het water

Het Limburgs Staalservice Center (LSC) in Bree ligt aan de Zuid-Willemsvaart. Liefst 35.000m² oppervlakte zijn direct bereikbaar via de binnenvaart. Aan de kaai van 256 meter kunnen in principe 2 schepen van elk 1.100ton behandeld worden. Per week meren er 4 schepen aan. Dit betekent 160.000 ton staal per jaar, wat 95% van de totale aanvoer omvat. “We zijn gestart in 2009 in volle crisis”, vertelt Edwin Cramer, plant-manager van LSC, “maar het was snel duidelijk dat het een stuk goedkoper werken was met binnenvaart omdat een schip 40 rollen van 25ton elk vervoert en een vrachtwagen maar 1 rol. Bovendien kunnen we met onze rolbrug 12 rollen per uur lossen uit een binnenschip, bij vrachtwagens halen we 5 rollen per uur.”

De afvoer van de staalplaten gebeurt nog altijd via de weg omdat de bedrijven waaraan wordt geleverd niet aan een waterweg liggen. Het is wel de bedoeling de aanvoer via het water nog op te drijven o.a. voor lading voor een ander bedrijf en door grotere schepen te ontvangen zodra de oude sluizen op het kanaal zijn aangepast.

Export aardappelen naar Rusland

Een belangrijke exporttrafiek van aardappelen vindt sinds eind september 2010 plaats via de haven van Zeebrugge. Meerdere shortsea schepen per week zullen tot deze zomer ingezet worden richting Sint-Petersburg omwille van de mislukte aardappeloogst in Rusland. De haven van Zeebrugge beschikt hiervoor over voldoende klimaat gecontroleerde loodsen.

Vlaamse havendag op zaterdag 25 juni

Onze vier Vlaamse havens zetten op 25 juni de deuren open: maak kennis met deze boeiende wereld. Ook Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen en Promotie Binnenvaart Vlaanderen doen mee. Zo kan je aan boord gaan van een binnenschip! Surf naar www.vlaamsehavendag.be en ontdek alle activiteiten!

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys