Bedrijven gebruiken shortsea shipping

Logistiek

LNG schepen in opmars

Het gebruik van LNG (liquefied natural gas – vloeibaar aardgas) als alternatieve brandstof voor shortsea shipping is aan een opmars bezig. In augustus 2012 werd een passagiersschip m/s Viking Grace opgeleverd dat vanaf januari 2013 de verbinding maakt tussen Turku (Finland) en Stockholm (Zweden). LNG is een milieuvriendelijke brandstof waar een emissiereductie verwacht wordt van maar liefst 85% NOX (stikstofoxide), 20% Co2 (koolstofdioxide) en zelfs bijna 100% van zowel SO2 (zwaveldioxide) als kleine deeltjes. De LNG is opgeslagen in tanks die opgesteld staan op het achterdek.

Deze ontwikkeling is belangrijk omdat het hier een groot schip betreft (214m lang): in 2015 wordt in de ECA zones (emission controlled areas) de nieuwe zwavelnorm (max 0.1%) van kracht: het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee krijgen strikte emissienormen.  LNG wordt als een uitstekend alternatief beschouwd maar heeft wel een uitgebreid netwerk nodig met bevoorradingspunten langs de kusten en in de havens. Noorwegen is hierin het grote voorbeeld met zo’n uitgebouwd netwerk zodat daar al meer dan 40 schepen met LNG varen.

Onze Vlaamse overheid heeft ondertussen een studie afgerond waarin de bevoorrading van LNG aan shortsea schepen in onze Vlaamse havens werd onderzocht.

Houtsnippers vanuit de haven van Brugge naar Zweden 

Bij Geldof Recycling (Brugge) werd in het laatste kwartaal vorig jaar een eerste lading van 1.800 tot 2.000 ton houtsnippers aan boord geladen van een shortsea coaster. Het is de bedoeling om tot april 2013 maandelijks twee schepen in Brugge te laden. Het betreft een seizoensgebonden trafiek.

De houtsnippers worden naar de haven van Södertalje (Zweden) verscheept, waar ze als groene brandstof worden gebruikt in een centrale voor het opwekken van elektriciteit. De vrijgekomen warmte wordt als stadsverwarming gebruikt en dit enkel in de winterperiode.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?