Bedrijven gebruiken shortsea shipping

Logistiek

Haven van Zeebrugge zet estuair schip Polybotes in

m/s Waterways 2, het estuaire schip voor nieuwe wagens, werd vorig jaar door de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) aangekocht en omgebouwd. Het schip werd omgedoopt tot Polybotes en is multi-inzetbaar voor nieuwe wagens, containers en high and heavy-ladingen.

Er werden twee auto dekken van de m/s Waterways weggehaald om beter oversized cargo’s te kunnen laden. Op het bovenste dek komt er ook ruimte voor containerladingen. De haven van Zeebrugge mikt met het schip enerzijds op het beter linken van de terminals in de eigen voor- en achterhaven en anderzijds op een betere verbinding naar het achterland, zijnde Antwerpen tot de Rijn.

Het schip Polybotes heeft een afmeting van 110 op 12,5 meter. Het laadvermogen bedraagt 2.200 ton. Er kunnen 160 wagens en 144 TEU, ofwel 240 wagens alleen geladen worden. Het schip beschikt ook over een dek van 80 op 11 meter om high and heavy te laden.

“Onze haven behandelt jaarlijks meer dan 12 miljoen ton roro-goederen. De high and heavy-ladingen zoals machines en landbouwtuigen hebben bijzondere afmetingen en bestaan uit niet-deelbare stukken. Dit uitzonderlijk transport hoeft vanaf nu niet meer over de weg te gebeuren. Nu wij met Polybotes over een aangepast schip beschikken, zijn wij nog beter uitgerust om op deze markt in te spelen.” aldus Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge.

De Polybotes is eigendom van MBZ, die het schip overnam van Cobelfret. Portconnect, de dochteronderneming van MBZ, treedt op als exploitant en staat in voor de boekingen. Het schip zal dienen ter ondersteuning van de hinterlandlogistiek van de haven van Zeebrugge. PortConnect heeft al de estuaire schepen Tripoli en Deseo en het binnenschip Were Di in charter.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials