Versie 3 B-Close.gif
Exact

De handel onder een vergrootglas: effecten van de coronacrisis

Het coronavirus (COVID-19) heeft voor onze bedrijven verstrekkende gevolgen. Sommige handelaars moeten verplicht de deuren sluiten, terwijl het bij andere ‘Kerst in april’ is en ze bijna niet kunnen volgen door de drukte. Exact - marktleider in business software - helpt ondernemers veerkrachtig te zijn met een webinarserie waarbij experts tips en ideeën geven om ze door deze moeilijke tijden heen te helpen.

Klantenverwachting in onzekere tijden

De laatste jaren was er een sterke marktgroei, waarbij het aantal orders sterk groeide, maar ze wel kleiner werden. De verwachtingen van de klanten groei(d)en mee:

  • snelle en tijdige levering (“next day delivery”), bij voorkeur op een specifiek tijdstip;
  • sterke vraag naar maatwerk vooral op vlak van service en flexibiliteit;
  • weinig of geen ruimte voor fouten.

Als handelaar bracht dit een aantal uitdagingen met zich mee, waarbij efficiëntie cruciaal is. Ondanks en door de toegenomen orders is het cruciaal om de looproutes naar klanten toch minimaal te houden, zodat de marge zoveel mogelijk intact blijft. Ook de verpakking optimaliseren draagt hieraan bij. Fouten beperken is eveneens een vorm van efficiëntie: dit vermijdt onnodige administratie- en andere kosten om producten te retourneren en opnieuw te moeten versturen. Flexibiliteit door de vraag naar maatwerk zorgt voor wendbaarheid: zo zetten handelaars die bezig zijn met 3D-printing massaal in op toenemende behoefde naar bijvoorbeeld beademingsapparatuur. Met de coronacrisis merken we dat de klantenverwachting terug wat reëler aan het worden is.

Flexibiliteit en afhankelijkheid

Bedrijven die snel kunnen omschakelen hebben het goede ingrediënt om succesvol te zijn. In sommige sectoren - zoals de horeca en toeleveranciers van de horeca - staat het water aan de lippen door de verplichte sluitingen. Bij sommige handelaars ontstaat door de crisis een nieuwe type business via thuisleveringen of leveringen op afspraak. Een snelle omschakeling is hier een must.

Voor de e-commerce is corona een enorme boost, waarbij verfhandels, fitnesswinkels, tuinspullen… door het dak gaan.  Keerzijde van de medaille is dat sommige handelaars moeite hebben om hun producten te leveren door de drukte. Een voorbeeld van flexibiliteit is te zorgen voor een goede order- en pickingsoftware, die snel kan aangeleerd worden. Zo zijn in Ikea de winkelmedewerkers met hun karren door de winkel aan het rijden om online klantenorders te verwerken. Dit kan alleen maar als de e-shopsoftware vlot aan te leren is. 

Een ander mooi voorbeeld van flexibiliteit is de zoektocht naar nieuwe leveranciers, soms noodgedwongen omdat leveringen uit pakweg Italië en Spanje stilvallen. Zo zoeken sommige handelaars het dichter bij huis: kan iets duurder zijn, maar het biedt ook een kans om een breder assortiment te vinden en een hoger serviceniveau te verzekeren. Tip hier is – ook als er geen crisis is - verder te kijken dan de gebaande paden en de bekende relaties om nieuwe opportuniteiten te detecteren.

Piekbelasting

In de e-commerce wordt een groei tot wel 50% genoteerd. Een handelaar als Coolbue sluit bijvoorbeeld zijn fysieke winkels om de online orders te kunnen verwerken. Dit komt door een zogenaamd “opslingereffect” met een aantal factoren die elkaar beïnvloeden, zoals mensen die op emotionele basis plots heel veel inkopen. Als handelaar kun je hier verstandig mee omgaan door een limiet op het aantal producten te zetten dat kan gekocht worden. Zo limiteerde een handelaar in diepvriespizza’s het aantal pizza’s dat per klant kon besteld worden. Belangrijk is om over de hele keten te kijken – niet alleen bij je leverancier, maar ook bij de leverancier van je leverancier – om data te analyseren en trends te herkennen. Op die manier kun je kort op de bal spelen en de tering naar de nering zetten. Dit vereist wel transparantie en communicatie. 

Menselijke factor in e-commerce

De human factor in e-commerce is geen contradictie: er is ontzettend veel te doen. Sales kan perfect vanop afstand ondanks social distancing. Belangrijke klanten kun je nog steeds 1 op 1 advies geven via remote contact. De menselijke factor kan ook ondersteund worden door bij online verkopen alle zeilen bij te zetten: vindbaar en concreet zijn, maximaal informatie geven over je product, transparantie, leverbetrouwbaarheid, inzetten op de juiste keywords… Keywords zijn overigens vrij goedkoop op dit ogenblik doordat grote adverteerders hun acties even on hold zetten.

Meer weten over de invloed van de coronacrisis op de handel

Bekijk hier de gratis webinar

Meer weten over de bedrijfssoftware van Exact? Vul hieronder het formulier in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials