De kracht van communicatie – Soft skills voor de Inkoper

Logistiek

Goede communicatievaardigheden en inlevingsvermogen bij inkopers worden steeds meer als een noodzaak gezien door werkgevers en management. De inkoopfunctie is de laatste jaren sterk geëvolueerd. De inkoper is een spilfiguur geworden tussen interne stakeholders en externe partners/leveranciers. Het uitbouwen van duurzame relaties, een goed begrip van de verwachtingen van interne klanten, omgaan met weerstand, constructieve feedback geven, proactief handelen, belanghebbenden overtuigen en mee krijgen, zijn daarom essentiële vaardigheden die leiden naar betere inkoopresultaten.

Ken jezelf en begrijp anderen beter

Het verwerven van goede communicatievaardigheden begint met zelfkennis – begrijpen hoe je overkomt bij anderen en welke reactie jouw gedrag, woorden en stijl oproepen. En daaruit voortvloeiend het mogelijke besef dat je sommige aspecten van je gedrag moet veranderen. Verder is het belangrijk om interesse te hebben in hoe de andere denkt en zich gedraagt, om te begrijpen hoe hij reageert en hoe je hem kan beïnvloeden en overtuigen. Een inkoper moet ook kunnen samenwerken met cross-functionele en multiculturele teams.

Behoefte aan opleiding

Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim 40% van inkopers nooit een opleiding in soft skills kregen, en nog eens 34% lang geleden “een basistraining” volgden. Inkoopleiders beschouwen het dan ook als één van de prioriteiten om hun teamleden een dergelijke opleiding te laten volgen. Daarom organiseert VIB op 18 en 19 mei de workshop: “Skills die morgen het verschil maken”.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials