Versie 3 B-Close.gif

De samenwerking met je leverancier: 5 mogelijke knelpunten in je relatie

Zit je regelmatig met te veel of net te weinig voorraad? Dan loont het om je leverancier te bestuderen. Want als je weet waar je staat dan weet je ook waar er verbeterpunten zijn en of je wel met de juiste leveranciers werkt.

De samenwerking met je leverancier onder de loep

Een goede ketensamenwerking is enorm belangrijk, maar gaat gepaard met veel uitdagingen. Voorraadexpert Paul Durlinger bespreekt in een nieuwe Slimstock whitepaper een eerste belangrijke stap richting een optimale samenwerking met je leverancier: ken je leverancier!

Download de volledige Slimstock whitepaper ‘Ken uw leverancier’

5 mogelijke knelpunten in de samenwerking met je leverancier

Alles start bij het kennen van je leverancier. Stel jezelf deze vragen om hier een beter inzicht in te krijgen:

1. Ben je een A-, B- of C-klant voor je leverancier?

Is een product wél geleverd bij je concurrent, maar blijven jouw schappen leeg? Dan ben je waarschijnlijk geen A-klant voor je leverancier. En dat is het eerste wat je te weten moet komen: ben je een A-, B- of C-klant?

Vraag 2: Zijn jouw A-producten ook de A-producten van je leverancier? Of zijn het eerder zijn B-, of C-producten waarvoor hij niet staat te juichen?

Als je het antwoord weet op deze 2 vragen, dan kan je makkelijk te weten komen wanneer je gerust kan zijn en wanneer je je echt zorgen moet maken. Een duidelijk risicoprofiel vind je terug in de whitepaper.

2. Produceert je leverancier op voorraad of op order?

We focussen hierbij op make-to-stock en make-to-order:

  • Make-to-stock

Er wordt geproduceerd op voorraad dus de levertijd is kort. Op momenten dat niet alles geleverd kan worden, zal die producent kiezen aan wie hij zal leveren. Ben jij geen A-klant? Dan moet je een plan B achter de hand hebben.

  • Make-to-order

Bij make-to-order is een plan B nog meer van belang. Een leverancier die op order produceert, staat niet te springen om kleine orders op te starten voor jou. Zeker als het gaat om procesmatige omgevingen waarbij het wel wat tijd kost om alles aan te passen voor een volgend order.

3. Is je leverancier betrouwbaar?

Dit kan je meten op 2 manieren:

  • On Time In Full

Hoeveel procent van de orders werd op tijd geleverd? Als je dit aanvult met de compleetheid van de orders spreken we van ‘On Time In Full’.

  • Levertijdafwijking

De levertijdafwijking (dagen te vroeg, op tijd of te laat) van elk order wordt bepaald. Op basis van een frequentiediagram kan je het gemiddelde en de standaardafwijking gaan bepalen.

4. Liggen de gevraagde seriegroottes in lijn?

Wat als jouw optimale bestelhoeveelheid (uit te rekenen met de Economic Order Quantity) een stuk afwijkt van de seriegrootte die je leverancier eist? Afhankelijk van zijn concept kan dit problemen opleveren in de samenwerking met je leverancier. De oplossing hiervoor? Die komt aan bod in de whitepaper.

5. Wat is de levertijd?

Goedkope producten uit verre landen die pas na ongeveer 20 weken arriveren? Dat kan een goede optie zijn bij een stabiele vraag en weinig veranderingen, maar in andere gevallen kies je best voor een andere optie.

Dichter bij huis sourcen wordt meer en meer gedaan. In de whitepaper lees je over de oplossing van Zara, die ging voor een combinatie van beide opties.

Optimaliseer de samenwerking met je leverancier

Ben je geïnspireerd om de samenwerking met je leverancier naar een hoger niveau te tillen? Start dan met het beter leren kennen van je leverancier en download de volledige Slimstock whitepaper ‘Ken uw leverancier - Supply chain collaboration’ om nog meer inzicht te krijgen.

Demo

Wil je ontdekken wat de software van Slimstock voor jouw voorraadbeheer kan betekenen? Vraag meteen een demo aan!

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Slimstock

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Slimstock

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials