B Close_banner web.jpg
Spoorvervoer

Europese spoorgoederenvervoerders steken tandje bij voor het klimaat

Distributie

“Een trein moet net zo vlot door Europa gestuurd kunnen worden dan een vrachtwagen”

Rail Freight Forward, een coalitie van Europese ondernemingen en verenigingen actief in spoorgoederenvervoer, heeft zich tijdens de klimaatconferentie van Katowice opgelegd om het volgende decennium tot 290 miljoen ton CO2-uitstoot door vervoer te besparen. Dat wil Rail Freight doen door het aandeel van het spoorvervoer in het totaal goederentransport te verhogen van 18% nu naar 30% in 2030.

9 keer minder CO2-uitstoot

Het goederenvervoer over de weg is vandaag goed voor een uitstoot van 275 miljoen CO2 of bijna 1/3 van de totale vervoersemissies, inclusief personenvervoer. Omdat het goederenvervoer per spoor 9 keer minder CO2-uitstoot en 8 keer minder luchtvervuiling veroorzaakt, is een modal shift cruciaal voor de transportsector om de klimaatdoelen van het akkoord van Parijs te halen.

De spoorsector wil daarom inzetten op innovatieve en zeer concurrerende railproducten. Ze sporen beleidsmakers en partners aan om het noodzakelijke externe kader te scheppen om de modal shift van de weg naar het spoor mogelijk te maken.

19 miljard ton goederen

Elk jaar wordt meer dan 19 miljard ton goederen vervoerd, goed voor 6% van het Europese BBP. 75% daarvan gaat over de weg, wat een geschatte CO2-uitstoot van 275 miljoen ton per jaar met zich meebrengt, of 30% van de totale vervoersemissies. Tussen nu en 2030 zal het goederenvervoer nog met 30% toenemen. Dit betekent dat er de volgende tien jaar 1 miljoen extra vrachtwagens op de Europese wegen zullen bollen.

Klanten overtuigen om voor het spoor te kiezen

Rail Freight Forward is ervan overtuigd dat spoorvervoer cruciaal wordt bij de ontwikkeling van duurzamer goederenvervoer. De groei van het goederenvervoer en het bijhorende effect op het klimaat kan voor een groot deel opgevangen worden door spoorgoederenvervoer. De Europese spoorgoederenvervoerders willen een ambitieuze 30% van het goederenvervoer voor hun rekening nemen. Dit kan als de sector transformeert en moderniseert, efficiëntie en standaardisering stimuleert en concurrerende producten aanbiedt die de klanten overtuigen om voor het spoor te kiezen.

Een betrouwbaar spoornetwerk

De ontwikkeling van een concurrerend spooraanbod hangt volgens Rail Freight Forward samen met de ontwikkeling van spoorinfrastructuur waardoor een trein net zo eenvoudig door Europa kan gestuurd worden dan een vrachtwagen. Daarvoor dient een eenvoudig toegankelijk, goed beheerd en betrouwbaar netwerk uitgerold te worden.

Transparante regelgeving voor infrastructuurbeheerders

Tegelijkertijd roept Rail Freight Forward de Europese beleidsmakers op te zorgen voor transparante regelgeving voor infrastructuurbeheerders en om o.m. de belastingen, administratiekosten en infrastructuurtoegangskosten voor de verschillende vervoersmodi gelijk te trekken. Landen die hierin het voortouw nemen, zoals Oostenrijk en Zwitserland, kennen een groter aandeel van het spoor in het goederentransport.

Trein van Noach

Om hun doelstellingen kracht bij te zetten, stuurt Rail Freight Forward een Trein van Noach (#Noahs Train) door Europa. Die zal op 20 februari Brussel aandoen. In elke stad zullen kunstenaars deze treinen geleidelijk aan omvormen tot het grootste rijdende kunstwerk ter wereld.

Rectangle B Close_ web.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant