B Close_banner web.jpg
het belang van routeplanning voor e-commerce

Het belang van routeplanning voor een sterke e-commerce

Sponsored

Dat e-commerce ‘booming business’ is, staat als een paal boven water. Over de hele wereld richten retailers zich steeds meer op de online verkoop van producten. Maar wist je dat ook een goed uitgekiende rittenplanning een grote invloed heeft op het succes?

Het belang van rittenplanning

Wil je een sterke online verkoop, dan heb je specifieke systemen nodig voor inkoop, financiële verwerking, interne logistiek en voorraadbeheer. Maar hier stopt het niet. Wil je écht scoren, dan vereist e-commerce ook een slimme oplossing voor routeplanning.

Wat maakt rittenplanning zo belangrijk voor uw online verkoop? Onthoud deze 3 goede redenen.

Reden 1: Routeplanning speelt in op verwachtingen van klanten

E-commerce orders zijn doorgaans een mix van B2C- en B2B-bestellingen, waarbij klanten zelf willen beslissen waar en wanneer deze worden bezorgd: vandaag, morgen of nog specifieker ‘komende woensdag tussen 20u en 21u’.

Vaak hebben deze bestellingen echter verschillende kenmerken. Sommige producten moeten zelfs worden geïnstalleerd.

Wil je echt kunnen voldoen aan de bezorgverwachtingen van uw klanten, dan kan dit enkel met een robuust systeem voor uw rittenplanning. Een goed systeem ondersteunt immers alle soorten orders. Alleen zo maakt je die optimale klantervaring mogelijk.

Reden 2: Drop shipping: directe levering aan klanten

Drop shipping is de mogelijkheid om fabrikanten rechtstreeks aan klanten te laten leveren. Dit biedt retailers het voordeel om niet hun volledige assortiment op voorraad te moeten houden. Zo besparen ze sterk op ruimte, en dus kosten. Ook dit kan enkel met een doordacht rittenplan.

Reden 3: Monitoring van de e-commerce marges

Gewoonlijk zijn de marges voor e-commerce krap. Een moderne routeplanning biedt geavanceerde planningsscenario’s waarmee je de resources kan optimaliseren en de efficiëntie vergroten. Bovendien zal dit het aanboren van andere inkomstenstromen faciliteren.

Door een slimmere routeplanning zullen niet alleen de verkoopmarges verbeteren, maar ook de algehele omzet. Op deze manier kan je uw bezorgactiviteiten zelfs omkeren van een kost naar een winst.

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een goed rittenplanningssysteem?

Wil je een sterke routeplanning, kies dan voor een slim systeem. Enkele eigenschappen:

  • Dynamische boekingscapaciteit, op basis van echte routes en werkelijke orders i.p.v. aannames en vroegere gemiddelden.
  • Realtime ophaal- en bezorgafspraakboekingen voor producten en aanvullende diensten.
  • Optimale planning houdt niet alleen rekening met vandaag of morgen, maar ook met de lange termijn om kilometers, voertuigen en de inzet van chauffeurs te beheren.
  • Integratie met ‘Automated Vehicle Location’ (AVL) om volledige, op GPS gebaseerde vloottransparantie te ondersteunen, inclusief realtime statusupdates.
  • Scannen en bewijs van levering, inclusief ondertekenen met handtekening, bevestiging van producttelling en foto’s van schade, indien nodig.
  • Optimale planning voor transport en levering zorgt ervoor dat je zowel menselijk kapitaal als andere middelen efficiënt kan inzetten.

Onderscheid je bedrijf door betere routeplanning

Een slimme oplossing voor uw rittenplanning zet flexibiliteit centraal, vanaf het moment dat een voertuig het magazijn verlaat.

Het uiteindelijke doel is het leveren van een optimale klantervaring, in alle aspecten van het proces. Door de klant op de hoogte te houden van elke stap (van bestellen, plannen en uitvoeren tot zelfs na de levering), verandert het systeem in een écht onderscheidende factor in de competitieve retailmarkt.

Oplossing van een e-commerce expert

Wil je meer info of advies op maat, stel dan je vraag aan een expert via onderstaand formulier. 

Lees ook:

Meer weten?

Contactinformatie

Ook interessant

Interessante bedrijven