Versie 3 B-Close.gif

Hoe kunnen Belgische webshops hun technologische achterstand inhalen?

E-commerce

Belgische webshops moeten het vaak opnemen tegen populaire buitenlandse onlinewinkels. Sofie Geeroms, de nieuwe algemeen directeur van de koepelorganisatie van e-shops in België BeCommerce, vertelt hoe webwinkels hun technologische achterstand kunnen inhalen.

Zijn Belgische webshops werkelijk Belgisch?

Onlangs deed ProGlove onderzoek naar o.m. de Google Speed Scores en de websitegrootte van alle webshops (475) met het BeCommerce-certificaat. Slechts 52,8% van de bevraagde webwinkels is  gevestigd in België. De andere webwinkels zijn van Nederlandse (31,2%), Franse (5,3%) en Duitse (4,2%) oorsprong. We vroegen Sofie Geeroms extra toelichting bij deze cijfers:

“Het klopt dat BeCommerce best wel wat leden heeft die op de Belgische markt operationeel zijn vanuit het buitenland. Bij de oprichting van een eerste ‘e-commerce chapter’ binnen de BDMA in 2005, werd de mosterd uit Nederland gehaald waar thuiswinkel.nl al langer bezig was om het consumentenvertrouwen in e-commerce te stimuleren met een vertrouwenskeurmerk. Het taalvoordeel dat de Vlaamse markt aan Nederlandse ondernemers biedt, heeft ertoe geleid dat heel wat Nederlandse webshops de Vlaamse markt verkennen. Bovendien met succes omdat lokale concurrentie ontbreekt.”

Geografische spreiding van de Belgische webshops

Van de Belgische webshops zijn er 180 in Vlaanderen gevestigd, 36 in Brussel en 35 in Wallonië. Antwerpen is veruit de grootste webwinkelprovincie, met 24,7%.
“De cijfers in de Market Monitor over de consumentenuitgaven in e-commerce bevestigen die verschillen. Ik denk dat het industriële verleden van Wallonië en de overschakeling naar een nieuwe economie er voor iets tussen zitten. Je hebt daar een nieuwe generatie voor nodig, met andere vaardigheden/kennis/ervaring en ambitie. Dat vraagt tijd. En zoals altijd werken de mechanismen van aanbod en vraag en staan ze in verbinding met elkaar. Als er geen webshops beschikbaar zijn in je eigen taal, is er geen e-commerce consumptie. Dat Antwerpen in Vlaanderen de koploper is, verrast niet. Hoewel ik denk dat West-Vlaanderen zeker niet moet onderdoen. BeCommerce zelf was lange tijd met haar zetel en kantoren in Hasselt. Een jaar geleden zijn we naar Brussel verhuisd om strategisch en geografisch de sector beter te dienen”, licht Sofie Geeroms toe.

Snel schakelen is de boodschap

Sofie Geeroms: “De Belgische economie is vooral aangedreven door KMO’s, waaronder heel wat familiale ondernemingen. Het ontbreekt hen vaak aan lange termijn visie/denken dat gepaard gaat met noodzakelijke investeringen in innovatie en marketing. KMO’s zijn eerder bezig met winst en niet noodzakelijk met groei. Nu, met het mes op de keel – de retail is helemaal aan het veranderen door de technologie die de consument gretig aan het gebruiken is –, hebben veel familiebedrijven eindelijk beslissingen genomen. Te laat is het niet, maar ze moeten wel tijd inhalen en marktaandeel terugwinnen.”

De laadsnelheid kan beter

Ook volgens Googles online tools scoren buitenlandse webshops beter dan Belgische als het op  laadsnelheid aankomt. Op een schaal van 1 tot 100 scoren Belgische bedrijven 68 tegenover 74 voor buitenlandse.
Sofie Geeroms: “Laadsnelheid is heel belangrijk. De grootte van de website speelt hierin een grote rol. In België zijn de homepages gemiddeld 2 megabyte groot en in het buitenland slechts 1,6 megabyte. Wanneer de klant via de smartphone winkelt en minder snel internet gebruikt, laden zwaardere sites trager. In de toekomst zal je de grootte van websites kunnen afbouwen door te werken met chatbots die in zekere zin de menu van een website vervangen.”

Een webshop maken volstaat niet

In e-commerce is het bespelen van sociale media ook heel belangrijk. Je businessmodel, je marketing, alles moet op je webshop afgestemd worden.

Eind januari stelt BeCommerce haar ‘Shopping100’ voor. Deze gids biedt een ranking aan van de top100 in de Belgische e-commerce en geeft de digitale voetafdruk van elk bedrijf weer, vergeleken met hun “best in class” wereldspeler.
“De gids staat ook boordevol tips voor bedrijven die hun digitale voetafdruk belangrijker willen maken, getuigenissen van CEO’s, adviezen aan nieuwkomers, enz. BeCommerce heeft onlangs  verschillende technologische vereisten toegevoegd aan haar vertrouwenskeurmerk. Bedrijven die ons keurmerk willen dragen, worden verplicht om een Rating&Review systeem aan te bieden aan hun klanten. Peer review is essentieel om vertrouwen te creëren. We doen ook een zesmaandelijkse ‘hacking’ op de webshops van onze leden om de veiligheid na te gaan. Technologie verandert constant. Wat veilig is vandaag, is dat niet meer na een jaar”, Sofie Geeroms.  

Omnichannel

Sofie Geeroms is van mening dat elk bedrijf in de heel nabije toekomst een digitale aanwezigheid moet hebben. “Het internet is de nieuwe ‘telefoongids’: als je er niet op bent, dan besta je niet. Of nu elke handelaar een eigen webshop moet hebben, is een andere zaak. Maar toch zou elke handelaar moeten overwegen om aan zijn klant de keuze te bieden tussen offline en online. Dat kan relatief ‘goedkoop’ door met platforms te werken. Data verzamelen over je klanten, producten of diensten – offline of online – zal belangrijker en uiteindelijk determinerend zijn voor het welslagen van je onderneming!”, concludeert de nieuwe directeur van BeCommerce.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials