Gigantisch heiframe voor windmolenpark  

Logistiek

Eind augustus werd vanop de kaai van de firma Aelterman in Gent een gigantisch heiframe verscheept. Het frame wordt gebruikt als een soort sjabloon waarmee de funderingspalen voor 40 windmolens in de Noordzee voor de Duitse kust nauwkeurig in de zeebodem geheid worden op de voorziene plaatsen. 

Het gevaarte woog 250ton met als afmetingen 50 x 26 x 7m (9.100cbm). Het werd via de kaai op een zeeponton gereden met de hulp van hydraulisch gestuurde wagens. Na het stevig vastzetten van de lading vertrok het ponton naar Eemshaven. Daar werd het hydraulisch en GPS-gestuurd frame verbonden met een speciale (“jack-up”) lichter die het naar de finale werkplaats in het windmolenpark Borkum West bracht.

Containers op kleine kanalen  

Vanuit het Vlaams-Brabantse Herent vervoert Cargill Malt zowat 5000 containers per jaar, met onder meer mout voor Japanse en Afrikaanse brouwerijen, via binnenvaart. “In 2003 zijn we overgeschakeld van de weg naar het water”, zegt Thierry Denis, logistiek manager bij Cargill Herent. “De files waren te erg geworden. En we beperken de hinder voor omwonenden. Per jaar sparen we zowat 10.000 vrachtwagenritten uit. De prijs is niet hoger dan bij het wegvervoer, terwijl we een betere kwaliteitsbeheersing hebben. Voor de praktische organisatie van het binnenvaartvervoer werken we samen met de Batop-terminal die drie vaste schepen inzet. Dat loopt erg vlot: inmiddels wordt zowat 80 procent van onze productie over de waterweg vervoerd.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?