Versie 3 B-Close.gif

Haven van Brussel speelt een sleutelrol in duurzaam transport

De Haven van Brussel neemt een actieve rol op zich om het transport van goederen van en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Manager van de Havencluster Valérie Tanghe (foto) helpt jou om je goederen heel ecologisch via het kanaal te vervoeren. Ze ondersteunt ook de concessiehouders in de Haven van Brussel bij de uitrol van (logistieke) innovaties voor een ecologische en/of circulaire economie.

In 2020 werd meer dan 6,6 miljoen ton goederen vervoerd via het kanaal. Dat is het equivalent van 621.000 vrachtwagens, goed voor een vermindering van de CO2-uitstoot in de straten van Brussel met 96.000 ton.

Duurzaam transport van bouwmateriaal

Valérie Tanghe: “De helft van het volume aan goederen dat via de binnenvaart naar Brussel komt, is bouwmateriaal: zand, grind, maar ook gepalletiseerde bouwmaterialen. Alle Brusselse betoncentrales zijn langs het kanaal gevestigd. Toch komt er nog veel bouwmateriaal via de weg. Er is dus nog werk aan de winkel.”

Lees verder onder de foto


In dat kader stond de Haven van Brussel ook mee aan de wieg van het Brussels Construction Consolidation Centre (BCCC), een logistiek platform voor de consolidatie van materiaalaanvoer, waarvan de Brusselse werven gebruik kunnen maken.

Op weg naar een circulaire economie

De Haven van Brussel draagt ook haar steentje bij tot de ontwikkeling van de circulaire economie door concrete projecten te ondersteunen.

“Onder onze concessiehouders tellen we meer dan 20 bedrijven die actief zijn in de circulaire economie. Een mooi voorbeeld is onze klant BC Materials. Dit bedrijf recupereert zuivere grond van bouwwerven om die vervolgens te transformeren tot lokale, circulaire bouwmaterialen, zoals leempleisters, leemstenen en stampleem voor muren en vloeren. De toepassingen daarvoor zijn oneindig. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de bouw van nieuwe metrostations.”

Pendeldienst voor palletten

De Haven van Brussel werkt momenteel ook samen met De Vlaamse Waterweg om een pendeldienst via het water voor gepalletiseerde goederen op te zetten.

“Vergelijkbaar met een autobus gaat het om een schip dat aan verschillende stopplaatsen halt houdt om te laden en te lossen. Zo kan je perfect jouw deellading meegeven met de pendeldienst en hoef je geen volledig schip af te huren.”

Nu reeds zijn er (o.a. via het BCCC-platform) verscheidende logistieke dienstverleners actief in de Haven van Brussel, die je gepalletiseerde deelladingen via de binnenvaart van en naar Brussel vervoeren.”

“Als Haven van Brussel spelen we een ondersteunende rol om alle actoren met elkaar in contact te brengen en te verbinden: concessiehouders, externe privébedrijven, overheidsorganisaties,… Ik ben ook graag bereid om voor jou letterlijk het beste logistieke traject uit te stippelen met de meest aangewezen los- en laadplaats en ik informeer je ook graag over de geldende regels en procedures in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”

Meer informatie over duurzaam vervoer over het Brusselse kanaal? Neem contact op met Valérie Tanghe.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Haven van Brussel

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Haven van Brussel

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials