Versie 3 B-Close.gif

Hoe onderscheid ik mezelf door mijn verpakking?

Logistiek

Iedereen kent ze, de 4 P’s van het klassieke marketingmodel. Ze staan voor: product, price, place en promotion. Hoewel marketeers vandaag vaak verder kijken dan deze P’s, spelen ze nog altijd een belangrijke rol in de marketing. Om voor je product de juiste aandacht te krijgen, moet je verpakking écht uitblinken.

Tip 1: Houd je boodschap sterk en consistent

Hierbij is belangrijk dat de stijl en het ontwerp van je verpakking net als de bijbehorende tekst overeenkomen met alle andere uitingen van je merk. Denk aan je website, je logo en je andere communicatie. Wanneer deze met elkaar overeenstemmen, zal je consistentie uitstralen. Dit zal vertrouwen opwekken bij je (potentiële) klanten. Daarbij kan het je klanten inspireren of motiveren, wat meewerkt aan de reputatie van je merk en aan je naamsbekendheid. Zorg voor krachtige en motiverende woorden op je verpakking. Ook kan je kiezen voor het gebruik van een gedurfd ontwerp om je boodschap lading en kracht te geven.

Houd je boodschap consistent op al je kanalen, inclusief:

  • je website;
  • je reclame-uitingen (voorbeeld: online banners);
  • je communicatiestijl;
  • je verpakkingsontwerp en je tekst.

Geef je klanten het gevoel dat ze je persoonlijkheid, je waarden en de cultuur van je merk begrijpen.

Tip 2: Streef naar ‘over deliver’

Een steeds luider wordende roep is: Under promise and over deliver. Hierbij beloof je iets, waarna je een betere service levert aan je klant dan dat je beloofd hebt. Aantrekkelijke verpakkingen dragen bij aan je klantbeleving. Vandaar kies je best voor een fraaie, on-brand verpakking. Hier zullen je klanten vrolijk van worden. Een bekend voorbeeld zijn de verpakkingen van Coolblue, die de klant uitdagen tot creativiteit.

Tip 3: Investeer in je verpakking

In je verpakking investeren, is de beste manier om de look, feel en kwaliteit van je merk te optimaliseren. Een eerste aspect hiervan is copywriting. Als je nog geen goede copywriter hebt, kan het daarom verstandig zijn dat je een goede tekstschrijver onder de arm neemt. Hij of zij kan je boodschap niet alleen sterk overbrengen, maar ook perfect verwoorden. Op die manier zal de boodschap je waarden en identiteit dragen.

Voorts is het aangeraden om te investeren in je ontwerp. Ook hiervoor kan je een goede grafisch ontwerper of een bekend designbureau onder de arm nemen. Zij helpen je bij het maken van mooie verpakkingen, die ook praktisch, functioneel en innovatief zijn. Neem bijvoorbeeld eens contact op met onze partner Imprenta.

Copywriting en ontwerp zijn belangrijke bouwstenen in het productieproces. Daarom besteed je er best tijd en geld aan. Een goed design en de juiste boodschap, die je waarden overbrengt naar je klant, zijn essentieel.

Tip 4: Inspireer, leer en vertel een boeiend verhaal

Onder het motto: Don’t sell it, storytell it. Het verhaal dat je merk vertelt, blijft langer hangen dan een verkooppraatje. Dus is het belangrijk dat je je klanten inspireert en iets leert over je producten. Zo kan je een verhaal delen op je verpakking of een manier bieden waarop ze via een applicatie kunnen linken naar een langer verhaal. Dit kan je eenvoudig doen door augmented reality toe te voegen aan je verpakking.

Breng je verpakkingen tot leven met augmented reality. Lees meer: De toepassing van AR op verpakkingen.

Tip 5: Verras je klanten

Vaak weet je niet hoe je je klanten moet belonen en waarderen. Juist door dat te doen, kan je je merk op een positieve manier veranderen in een gewaardeerd merk. Maak jezelf tot merk waar je klanten (idealiter met een groot bereik) ambassadeurs van willen worden - offline én online. Via verrassingen kan je aan je klant je dankbaarheid uitdrukken en dit op verschillende manieren. Cruciaal is om je doelgroep te kennen.

Dat komt omdat hoe beter je de behoeften, de problemen en wensen van je doelgroep kent, hoe relevanter je de geschenken kan maken. Het geven van kortingen, exclusieve aanbiedingen en giveaways is in het algemeen een goede manier. Maar vandaag moet je creatiever zijn om een persoonlijke beleving te geven.

Door je klanten de mogelijkheid te geven om je ambassadeur te worden in ruil voor exclusieve voordelen, kan je je klanten zich gewaardeerd en uniek laten voelen. Goed voor een positieve customer experience.

Hiervoor kan je een boodschap op je verpakking plaatsen om dit naar je klanten te communiceren. Deze boodschap kan activerend werken, waarna je klanten ermee aan de slag gaan. Probeer diverse manieren uit. Zo kom je erachter wat voor jouw merk het beste werkt en hoe je verpakking écht scoort.

Gezocht: gepersonaliseerde verpakkingen

Ben je op zoek naar gepersonaliseerde verpakkingen? Bekijk dan de artikels van onze partner Storopack. Dit bedrijf biedt verpakkings- en beschermingsmateriaal aan, waaronder ook gepersonaliseerde verpakkingen.

Lees ook:

Duurzaam verpakken: 9 tips

Verpakking: de basisfuncties

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Forward Belgium

  • Descartes

  • Port.brussels

Bekijk de socials