Inkoop vergt marktkennis

Logistiek

Manu de Keuster is Voorzitter van de Werkgroep Inkoop en lid van de Raad van Bestuur bij VIB – Vereniging voor Inkoop en Logistiek.  Hij was Inkoop Manager bij Xeikon en bij Hansen Transmissions, en Inkoopdirecteur bij ZNA.  Momenteel is hij zelfstandig consultant inkoop voor de zorgsector.

De inkoopafdeling heeft het in vele bedrijven nog altijd moeilijk om zich te profileren.  Al te vaak wordt de inkoopfunctie nog gezien als een ondersteunende bestelfunctie, of een zuivere prijzen-kampioen.  Dit imago wordt vaak in stand gehouden door de traditionele inkopers zelf.  Maar inkopers-oude-stijl, die de leverancier willen uitmelken, zijn voorbijgestreefd.

Inkopen is veel meer dan het onderhandelen van prijzen en het opstellen van een contract.  Het vergt kennis van de markt in de breedte en in de diepte.  Elke sector heeft zijn eigen specifieke aspecten, maar de grote lijn is overal hetzelfde: je moet het volledige verhaal zien.  Je moet verder kijken dan je rechtstreekse leverancier(tier1), naar de leveranciers van de leveranciers van jouw leverancier, naar de volledige toeleveringsketen vanaf de grondstoffen.  Dan weet je hoe de prijzen zijn opgebouwd, door welke wereldwijde prijsevoluties ze worden beïnvloed, waar de risico’s in de keten zich bevinden en waar er opportuniteiten zijn voor optimalisatie in kosten en/of efficiëntie. 

Risicobeheer wordt een steeds belangrijker factor in inkoop, zeker voor bedrijven die wereldwijd sourcen.  Maar wat heb je eraan om zelf een goede spreiding te maken van je leveranciers als de grondstoffen uiteindelijk door dezelfde monopolist, of concentraties van leveranciers geleverd worden? Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat na de Tsunami in Thailand, de harde schijven van pc’s van alle mogelijke merken niet verkrijgbaar waren omdat de productie daarvan geconcentreerd zat in die regio.  Na de kernramp in Fukushima zaten wereldwijd de autoconstructeurs geblokkeerd omdat de elektronische componenten uit Japan afkomstig waren en niet geleverd konden worden.

Deze benadering van de inkoopfunctie vraagt een algemene verbreding van de expertise, marktinzicht en managementvisie.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials