Versie 3 B-Close.gif
Beroeps Begeleidende Leerweg van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz leidt mee jonge autotechniekers op

Logistieke Opleidingen

Het Duitse automerk Mercedes-Benz start samen met het onderwijs een duaal leertraject voor autotechniek. Hiermee wil de autobouwer praktijkgericht onderwijs én het imago van de automechanica een boost geven.

Bij de Beroeps Begeleidende Leerweg van Mercedes-Benz heeft de student een arbeidsovereenkomst en volgt daarnaast één à twee dagen per week les. Hans Joseph van Mercedes-Benz: “De voordelen van ons leerwerktraject zijn tweeledig. Aan de ene kant doet de leerling direct vakkennis en ervaring op uit de dagelijkse praktijk. Aan de andere kant neemt de leerling nieuwe theoretische kennis mee naar de werkgever. Zo ontstaat er in feite een bedrijfsopleiding op maat.”

Vlaamse en Waalse leerlingen leren én werken

Twintig Vlaamse en Waalse leerlingen stappen mee in het leerwerktraject. Ze ontvangen hun diploma na een cyclus van twee of drie (Wallonië) jaar. Naast hun schooldiploma hebben ze ook het Mercedes-Benz Certificaat van Onderhoudstechnieker op zak.

“De student voert in de werkplaats onder toezicht een aantal werkzaamheden uit, zoals eenvoudige inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, het monteren van eenvoudige accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten. “Niet onbelangrijk: eenmaal in het traject maken we leerlingen vertrouwd met onze voertuigen, waardoor er al snel een meerwaarde voor de werkplaats ontstaat.”

Mee met nieuwste technische evoluties

Omar (18) en Dzevair (17) van het Stedelijk Lyceum Zuid-Antwerpen en Flavio Centre IFAPME La Louvrière en Dylan van het Centre IFAPME Verviers maken deel uit van de eerste lichting:

“Wij werken bij Mercedes-Benz Antwerpen, Garage Piret La Louvrière en Garage Henri Visé krijgen we daar de kans toe. Bovendien komen we in deze werkplaatsen in contact met de laatste nieuwe technologische evoluties. We leren ook met andere collega’s samen te werken.”

Duaal leren: win-win voor iedereen

De win-win situatie speelt zich ook af op het niveau van de deelnemende scholen. “Ik was met een fan van dit project”, zeggen Luc Van Styvoort van het Stedelijk Lyceum Zuid - Antwerpen en Jean-Pierre Delagrange van het Technisch Atheneum Keerbergen. “Onze school is met zeer moderne apparatuur uitgerust, maar momenteel gaat de technische evolutie in de autosector zo snel dat het nauwelijks bij te houden is. In die zin, houden onze studenten wel gelijke tred. Kortom, een goed evenwicht tussen kennis opdoen en werken aan.”

Centrale rol voor Mercedes-Benz werkplaatsen

Een derde partij in het traject van duaal leren zijn de mentors. Nico Van Hooydonck, Diagnose Technieker bij Mercedes-Benz Antwerpen heeft twee leerlingen onder zijn hoede. “Het is zonder meer een verrijkende ervaring want je ziet die gasten vooruitgang boeken dankzij je sturing en de kennisoverdracht van het hele technische team.”

Duaal leren versterkt beroeps- en technisch onderwijs

Uit studies blijkt dat duaal leren en werken een van de maatregelen is om het beroeps- en technisch onderwijs te versterken en de praktische kennis van de bedrijven mee te nemen in het onderwijs. Ook ontstaat er een grote verrijking in het leerproces bij de studenten. Ze zijn veel beter voorbereid op hun startende loopbaan en kunnen zo met meer zelfvertrouwen starten. Bovendien conformeren zij zich makkelijker aan een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials