Versie 3 B-Close.gif
Sigaretten pak

Logistieker van tabaksproducten? Verlies herziene Tabaksrichtlijn niet uit het oog

Sigaretten en roltabak of shag mogen sinds 20 mei 2019 niet meer verkocht worden zonder uniek serienummer. Bovendien moeten alle gegevens van afzonderlijke verpakkingen en transacties worden geregistreerd en in de hele supply chain worden gedeeld. Vanaf mei 2024 gelden deze voorwaarden ook voor andere tabaksproducten zoals sigaren en e-sigaretten. Als producent, maar ook als transporteur en logistiek dienstverlener voor de handel van deze producten ben je maar beter voorbereid.

De Tabaksrichtlijn (TPD) voorbereiden in drie stappen

Europa beoogt met de Tabaksrichtlijn een goede bescherming van de gezondheid van zijn burgers en een controle op illegale handel en op ontduiking van belastingen. Iedereen in de logistieke keten krijgt met de TPD te maken: producent, distributeur, groothandelaar, retailer, winkelier,… Om aan de eisen van de TPD te voldoen, wijst Edouard Dumortier, Visibiliteit en Traceerbaarheid Expert van Zetes je de weg in drie stappen.

1. Wat zijn je verplichtingen voor de Tabaksrichtlijn?

Het is eerst en vooral belangrijk dat je goed begrijpt wat de eisen zijn van de TPD waaraan je dient te voldoen. Elke beweging van elk afzonderlijk tabaksproduct wordt voortaan overal in de supply chain gescand en vastgelegd, van productie over distributie tot en met het verkooppunt. Hoe je dat aanpakt, hangt af van je situatie.

Voldoet je Warehouse Management System?

Als groothandelaar beschik je over een Warehouse Management System, maar je gaat best even na of dit de mogelijkheid biedt om alle verplichte data op een efficiënte manier vast te leggen, te verwerken en door te sturen naar de Europese hub.

Ook voor directe mobiele verkoop

De Tabaksrichtlijn geldt ook voor directe mobiele verkoop aan winkels, voor het bijvullen van verkoopautomaten en voor de bevoorrading van retailers door logistieke partners.

Tabak planten

2. Hoe selecteer je de juiste leverancier voor je TPD-compliance?

  • Kies met zorg de beste leverancier voor je supply chain oplossingen. Controleer of hij nauw met de Europese Commissie samenwerkt en op de hoogte is van de EUvereisten.
  • Opteer voor een leverancier die een goede staat van dienst heeft in gereguleerde markten. Ondersteunt hij niet de juiste technologieën en levert hij geen toekomstbestendige oplossingen voor aggregatie van gegevens, dan komt de efficiëntie van je bedrijfsvoering in gevaar en ben je misschien zelfs in overtreding met de regels.
  • Ga na of de voorgestelde oplossing in je huidige processen kan geïntegreerd worden en geen nieuw, op zichzelf staand proces toevoegt. Zo beperk je je overhead. Een losse oplossing brengt ook extra risico’s en extra kosten voor je bedrijfsvoering met zich mee.
  • Controleer of je leverancier beschikt over een interface met de primaire repository en de Europese hub.

Identificatie van verpakkingen en producten

Tabaksproducenten dienen de identificatie van de verpakkingen en producten mogelijk te maken, nodig voor serialisatie, aggregatie en traceerbaarheid. Ze moeten alle gegevens publiceren en aanvullen in een primaire repository.

Groothandelaars, distributeurs en retailers dienen de unieke identificatiecodes en de gegevens over de verkooptransacties te registeren, te combineren en te publiceren zodat alle transacties en de daarbij betrokken partners vastgelegd worden.

Een bedrijf kan opteren voor een geïntegreerd systeem dat met alle bestaande databases communiceert of - als er haast bij is - voor een op zichzelf staande oplossing. Best is dan een oplossing te kiezen die later alsnog kan geïntegreerd worden.

3. Meer inzicht in je supply chain

Met de juiste begeleiding, automatisering en technologie voldoe je niet alleen aan de nieuwe eisen van de Tabaksrichtlijn, maar creëer je tegelijkertijd een meerwaarde voor je bedrijfsvoering en een beter zicht op je supply chain. Je creëert meer transparantie over de productbewegingen en je realiseert traceerbaarheid in je hele logistieke keten. Kortom, wanneer je een flexibel oplossingsplatform implementeert en geen aparte oplossing toevoegt, vergroot je je operationele efficiëntie.

Meer weten over Zetes en haar toepassingen? 

Lees ook

 

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Zetes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Zetes
  • Rue de Strasbourg 3
    1130 Brussel
  • +32 (0)2 728 37 11

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials