Versie 3 B-Close.gif

Nieuw beheerscontract, nieuwe investeringen in Haven van Brussel

De Haven van Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben op 14 januari 2021 een nieuw beheerscontract ondertekend, het vijfde sinds de haven een gewestelijke vennootschap is. Het beheerscontract loopt tot 2025 en de volgende jaren zal het Gewest niet minder dan 93,5 miljoen euro investeren in de haven. “Een blijk van groot vertrouwen. We zijn klaar om de ambitieuze doelstellingen van het beheerscontract te realiseren”, stelt een tevreden Alfons Moens, directeur-generaal van de Haven van Brussel.

De Haven van Brussel is ondertussen al volop bezig met de uitvoering van het beheerscontract. Alfons Moens: “Wij hebben een nieuw terrein aangekocht. Om het terrein te ontsluiten naar het water wordt momenteel een kaaimuur gebouwd. Dit jaar besteden we ook de uitbreiding van onze containerterminal aan. Die komt stilaan aan een saturatiepunt. De terminal, momenteel 220 meter lang, zal met 300 meter worden vergroot. Verder leggen we enkele oevers opnieuw aan, met het oog op ecologische diversiteit. We voorzien daar ook een skatepark waar de jeugd zich zal kunnen uitleven.”

Alfons Moens, directeur-generaal Haven van Brussel


Domein Haven wordt uitgebreid

In een later stadium zal het Gewest 40 hectare van de site van het station Schaarbeek-Vorming verwerven, waarvan 20 hectare ontwikkeld wordt door de Haven van Brussel. Daarnaast staan nog 3 grote infrastructuurprojecten op de planning: de uitbouw van het TIR-centrum voor een duurzame last mile naar de stad, de inplanting op het Port Business Park van een nieuwe kazerne voor brandbestrijding en medische hulp, en de bouw van een trimodaal logistiek platform door de privésector.

Meer lezen over het beheerscontract.

De opdrachten van de Brusselse haven

Allemaal werken die de verschillende opdrachten van de Haven van Brussel faciliteren.

“Onze kernopdracht bestaat erin de infrastructuur van de haven in goede staat te houden, zodat onze klanten zonder problemen langs de waterweg, en dus zeer ecologisch, de stad kunnen bevoorraden. Daarbij proberen we zoveel mogelijk retourvrachten te realiseren.”

Vermeldenswaard is dat nu reeds liefst 60% van de bouwmaterialen voor het Gewest aangevoerd worden langs het water.

“Een andere belangrijke taak is om de havenactiviteiten in harmonie te laten samengaan met het leven in de stad. We werken daarvoor samen met de dienst stadsontwikkeling van het Brussels hoofdstedelijk gewest. Langs het kanaal voorzien we ook ruimte voor ontspanning.”

Haven van Brussel, CO2-neutrale haven

De Haven van Brussel is een binnenhaven die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van noord naar zuid doorkruist met een 14,4 km lang kanaal, waarlangs 200 bedrijven gevestigd zijn. Jaarlijks wordt 6,6 miljoen ton goederen via de binnenvaart vervoerd. Daarmee haalt de haven dagelijks 2.000 vrachtwagens van de weg, goed voor een jaarlijkse vermindering van de CO2-uitstoot met 96.000 ton. In de haven vinden 12.000 mensen rechtstreeks of onrechtstreeks een baan. De Haven van Brussel is de eerste haven in België die een CO2-neutraal certificaat heeft behaald.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Haven van Brussel

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Haven van Brussel

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials