Versie 3 B-Close.gif

North Sea Port wil naam maken op Transport & Logistics 2022

Logistiek

North Sea Port is de naam van de fusie tussen de zeehavens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, een 60 kilometer lang grensoverschrijdend havengebied. Geen wonder dat het centraal gelegen paviljoen van North Sea Port een van de voornaamste blikvangers vormt op Transport & Logistics Gent. We spraken met een tevreden ogende commercial manager Jean Ruinard.

“We zijn blij dat zoveel logistieke bedrijven met een stand op de vakbeurs staan. De eerste dag kende een vrij rustig begin, maar het aantal bezoekers groeide gestaag. Het North Sea Port-paviljoen kon op de nodige belangstelling rekenen, en onze oesterpartij op woensdag was een voltreffer. Je kan wel stellen dat het een goed idee was om een dergelijk belangrijke logistieke beurs ook eens naar Gent te halen,” klinkt het bij de commercial manager.

Naambekendheid verwerven en netwerken

North Sea Port deelt het paviljoen met een aantal andere bedrijven. De haven ziet zichzelf dan ook als de verbindende factor tussen de verschillende stakeholders in en buiten het havengebied. “Wij staan hier samen om meer naambekendheid te verwerven en ook andere regionale logistieke professionals te ontmoeten. Onze ambitie is niet om hier ter plaatse tal van deals af te sluiten. We willen in de eerste plaats nuttige contacten leggen en vervolgafspraken maken, in de hoop om die commercieel succesvol af te sluiten. Ik sprak net nog een verantwoordelijke van een rederij. We komen later deze maand terug samen om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

Een crisis met opportuniteiten

De logistieke sector was nog maar net bekomen van de Brexit en de pandemie, toen de inval in Oekraïne de wereld opschrikte. Rusland was tot voor kort de voornaamste handelspartner voor North Sea Port. De bedrijven moeten nu dus uitkijken naar nieuwe import- en exportmarkten. “Ook deze crisis zal een einde kennen. Het is wel duidelijk dat de bedrijven inventief moeten zijn om alternatieven te vinden. En dat is goed, het stimuleert de creativiteit en weerbaarheid. Als haven zetten wij onder meer sterk in op verduurzaming, zoals waterstof-plants of autonoom transport. Hier kan de huidige situatie misschien zelfs voor een welkome versnelling zorgen,’ besluit Jean Ruinard.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials