BCLOSE_Leaderboard.gif
Lensgroup

Online lenzen kopen boomt: Belgische LensGroup boekt beste resultaat ooit

Logistiek

Terwijl retailer Colruyt aankondigt te stoppen met haar non-foodwebshop collishop.be, gaat het andere Belgische e-commercebedrijven in deze crisis voor de wind. Zes maanden na de lockdown blikt het Belgische LensGroup, het moederbedrijf van o.a. LensOnline, terug op de meest succesvolle periode in haar 16-jarige bestaan.

 

Corona heeft in heel Europa zwaar ingehakt op de traditionele retailsector. Winkels die vooral focusten op een offline aanbod en hun online aanwezigheid stiefmoederlijk behandelden, kregen het hard te verduren. Niet zo voor LensGroup. Het bedrijf timmerde jarenlang aan de weg om een zogeheten ‘hybride distributiemodel’ op de kaart te zetten. Dat distributiemodel van lokale samenwerking met opticiens gecombineerd met een sterke webshop blijkt een sterk model te zijn.

10.000 nieuwe klanten in België
De cijfers liegen er niet om. Met meer dan 10.000 nieuwe klanten in België en een omzetgroei van 30% kan LensGroup alleen maar concluderen dat e-commerce in ons land eindelijk is doorgebroken als een betrouwbare aanvulling of alternatief voor de Belgische consument. Uit de cijfers blijkt dat ook oudere mensen nu de voordelen en het comfort van het internetshoppen hebben ontdekt. “Het valt op dat deze nieuwe klanten geen eendagsvliegen uit de lockdownperiode zijn. Na zes maanden zien we dat ze blijven bestellen en dat het bedrag van hun herhaalaankopen niet dalen.”, aldus gedelegeerd bestuurder Koen Anné van LensGroup.

De opticiens uit het LensGroup-netwerk reageren erg positief op de samenwerking met LensGroup. Ondanks het feit dat de winkels wekenlang dicht moesten, verloren zij immers geen omzet op de verkoop van contactlenzen en aanverwante producten. Koen Anné: “Of een bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, hij deelt altijd in de opbrengst. We waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun verplichte sluiting.”

Europese verschillen

LensGroup is actief in heel Europa. Het bedrijf merkte grote verschillen tijdens de afgelopen zes maanden. Zo verdubbelde de omzet van LensGroup in Nederland en haalde het meer omzet uit haar verkoop van contactlensproducten dan alle 12.000 opticiens in Frankrijk samen. Maar in landen als Spanje en Italië ging alles veel moeizamer en daalde de omzet licht. Dat was volledig te wijten aan de logistieke partners waarmee LensGroup samenwerkt. “Als de logistieke partner uitvalt, staan we letterlijk en figuurlijk stil. In Zuid-Europa kon de Post niet volgen, waardoor onze customer service het heel druk had om problemen met laattijdige leveringen te verhelpen. Gelukkig hadden klanten veel begrip daarvoor.”

Zowel online als offline distributie van lenzen

Koen Anné kijkt positief naar de toekomst.

“We gaan onze strategie verder verfijnen. LensGroup bezit vandaag een reeks van webshops, waarvan sommigen enkel een online aanwezigheid en distributie hebben. We zien dat die niet zo sterk stijgen als de shops met zowel een on- als offline distributie. Dat inzicht gaan we nu verder verzilveren.”

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials