Versie 3 B-Close.gif

Online leveringen optimaal en future-proof organiseren

Een groot deel van de Belgen doet zijn inkopen online. Daarom investeren retailers massaal in het verbeteren van hun webshop en het optimaliseren van hun leveringen. Toch hebben veel consumenten klachten. En daar moet je wat aan doen. Maar wat verwacht de online consument precies? Enkele tips om aan hun verwachtingen te voldoen.

Veranderingen in koopgedrag

De coronapandemie zorgde voor een enorme toename van de e-commerce. De blijvende populariteit van webshops en online leveringen heeft te maken met gewenning en ook wel wat met gemakzucht. Online bestellen is nu eenmaal gemakkelijker dan naar een fysieke winkel gaan.

Terwijl consumenten ervaren online shoppers geworden zijn, nemen ook hun verwachtingen toe. Het is dus belangrijk om die verwachtingen mee te nemen in het verbeteren van jouw online leveringen.

De impact van online leveringen

Als retailer moet je beseffen wat de mogelijke impact is van jouw online levering op een mogelijke vervolgaankoop. Helaas schiet een groot deel van de leveringen tekort, volgens de consument. We sommen de drie voornaamste klachten op:

  1. Laattijdige levering
  2. Bezorging op een ander moment
  3. Te ruim levervenster

De consument verwacht een levering op het door hem gekozen moment. Neem dit dus mee in in het optimaliseren van je bezorgproces. Zo voorkom je ontevredenheid.

Niet tevreden, klant weg

Ontevredenheid over online leveringen heeft dus grote impact op de klantbeleving. Leveringsproblemen duwen klanten in de richting van andere retailers. Dat wil je natuurlijk vermijden. Onderzoek toont aan dat je met volgende zaken je klanten langer aan je kan binden:

  1. Bij duurdere artikelen willen klanten graag een leveringsbewijs.
  2. Ze hechten belang aan de traceerbaarheid van het pakket.
  3. Bovendien speelt ook de veiligheid van de levering een rol.
  4. Bij kleinere artikelen zijn de leveringskosten doorslaggevend.
  5. Consumenten houden bij kleine online leveringen rekening met het milieu.
  6. Ze vinden het belangrijk dat deze artikelen van een lokale ondernemer afkomstig zijn.

Ontevredenheid over online leveringen ombuigen

Of de klant nu dure of goedkope artikelen koopt, hij wenst altijd duidelijkheid over het bezorgproces. Met real-time informatie over de vloot en de capaciteit, zet je de eerste stappen. Zo geef je inzicht in de bestel- en leveringsstatus en voorzie je klanten van duidelijke track & trace-informatie.

Zijn er toch vertragingen? Neem dan je verantwoordelijkheid en communiceer tijdig en transparant. Zo weet je zeker dat je ook rondom het bezorgproces voldoet aan de verwachtingen.

Optimale klantbeleving

Consumenten werden de afgelopen jaren in een razend tempo ervaren online shoppers. Wie relevant wil blijven, mag deze trein niet missen. Efficiënte, klantgerichte leveringen zijn daarbij essentieel.

Gelukkig kan je met kleine ingrepen, zoals traceermogelijkheden en een duidelijke communicatie, een grote impact hebben. Als je het bezorgproces helemaal op punt zet, heb je niet alleen meer grip op de ervaring van je klant, je kan ook beter inspelen op veranderende verwachtingen. Zo vergroot je de kans dat je klant de volgende keer opnieuw bij jou bestelt.

Wil jij je leveringen optimaliseren? Heb je daar vragen bij? Laat het weten aan de specialisten van Descartes via onderstaand invulformulier. Ze helpen je graag verder.

Lees ook:

De last mile levering geoptimaliseerd: Descartes neemt GreenMile over

Betere routes met artificiële intelligentie voor rittenplanningen

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Descartes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Descartes

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials