Versie 3 B-Close.gif

E-commerce en webshopverpakkingen: 6 uitdagingen en oplossingen

Verkoop je uw producten online? Dan wil ook jij ongetwijfeld een positieve indruk maken op je klant. En die indruk start bij de verpakking. In dit artikel ontdek je 6 verpakkingsuitdagingen, en sterke tips om e-commerce verpakkingen vlot aan te pakken.

1. Veiligheid: uw product onbeschadigd laten aankomen

Een beschadigd product kan uw imago bij de klant aantasten. Zelfs een beschadigde verpakking komt al negatief over, zo geven consumenten aan. Bespaar je op uw verpakking, dan komt dit uiteindelijk vaak duurder uit.

Kies dus voor een degelijke verpakking die weinig of geen transportschade oploopt. Voor producten die geen speciale bescherming nodig hebben, zijn kartonnen dozen met algemeen opvulmateriaal al voldoende. Elektronica kan je dan weer goed beschermen in postdozen met (ESD) schuim. Zo zijn er voor elk product specifieke oplossingen voorhanden.

Extra tip: bescherm uw pakketten tegen ongewenst openen onderweg. Gebruik bv. versterkte PVC tape of gepersonaliseerde verpakking. Deze kan niet zomaar vervangen worden, waardoor beschadigingen door ongewenst openen niet te verbergen zijn.

2. Gebruiksvriendelijkheid

Nadat uw pakket bij de klant is geraakt, is het belangrijk dat het eenvoudig te openen, recycleren of herbruiken is. Denk bv. aan scheurstrips, retourverpakkingen met extra kleefstrip, enz.

Zet bij deze uitdaging steeds uw klant centraal: hoe moeten ze het pakket gebruiken, en is dit duidelijk voor hen?

3. Ecologisch verantwoord verpakken

Consumenten hechten meer en meer belang aan het milieu.
Steeds vaker verwachten ze een duurzame verpakking. Doe je dit niet, dan kan dit al snel een negatieve indruk nalaten. 

Gelukkig is verantwoord verpakken - zonder aan bescherming in te boeten - eenvoudiger dan je denkt:

  • Gebruik gerecycleerde en recycleerbare materialen.
  • Zorg dat de verpakking goed aansluit op uw product.
  • Gebruik dozen op maat die in hoogte verstelbaar zijn.

Niet alleen komt dit het milieu en uw imago ten goede, maar op deze manier kan je zelfs besparen op verpakkingsmateriaal voor uw webshop of winkel.

4. Uitstraling en uitpakervaring

Gebruik je gepersonaliseerde, creatieve en aantrekkelijke verpakking? Dit appreciëren klanten ten sterkste. Toffe ervaringen worden gedeeld op sociale media en aangeraden aan anderen. Bovendien valt uw merk ook onderweg op, tussen al die bruine dozen en enveloppen.Creatieve aantrekkelijke verpakking waarbij uw merk opvalt

E-commerce verpakkingen kunnen eenvoudig gepersonaliseerd worden: 

  • Logo
  • Opschrift
  • Bedrukte tape
  • Dozen met bedrukking langs de buitenkant en/of binnenkant
  • Gepersonaliseerde luchtkussens
  • Gepersonaliseerde omsnoering

5. Kosten besparen

Een ondoordacht verzendproces zorgt vaak voor onnodige kosten. Met de juiste materialen en een goed ingerichte werkplek bespaar je materiaal, tijd en verzendkosten.

Tijd besparen kan bv. door kartonnen dozen te gebruiken met automatische bodem. Deze zijn sneller te monteren en moeten onderaan niet vastgemaakt worden met tape. Voor de opvulling gebruik je best verpakkingsmachines voor luchtkussens of papieren buffers die on-demand de gewenste hoeveelheid produceren.

Ook betekenen lichtere en kleinere verpakkingen lagere verzendkosten. Enveloppen of webshopzakken voegen nauwelijks gewicht toe aan uw zending. Voor kleine pakketjes die iets meer bescherming nodig hebben zijn lichte kartonnen postdoosjes en brievenbusdoosjes dan weer uitermate geschikt.

6. Ergonomie

Denk bij uw verpakkingen niet alleen aan de klant, maar ook aan de verpakkers en het eigen werkcomfort. Een ergonomische en aangename werkplek zorgen voor meer productiviteit en motivatie bij de inpakkers.

Dit kan al met kleine aanpassingen, zoals bv. antivermoeidheidsmatten. Wil je de volledige verpakkingslijn onder handen nemen, dan schakel je hier best professionele hulp voor in. Zo kan je ergonomie en efficiëntie hand in hand laten gaan.

Professioneel advies

Wil je uw verpakkingsprocessen efficiënter maken of aan de slag met bovenstaande uitdagingen? Vul dan onderstaand formulier in en stel uw vraag aan één van onze experten.

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Storopack

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Storopack
  • Nieuwbrugstraat 79
    1830 Machelen
  • +32 (0)2 756 80 90

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Schoeller Allibert

Bekijk de socials