B Close_banner web.jpg

Influencer packaging: zorg voor een opvallende verpakking op social media

Packaging

Influencer packaging is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Alles draait om het perfecte plaatje op social media. De verpakkingen van pakketjes spelen hierbij een belangrijke rol.

Uit consumentenonderzoek van GlobalData blijkt dat opvallende en unieke verpakkingen invloed hebben bij het maken van aankoopbeslissingen bij meestal meer dan de helft van de consumenten wereldwijd.

Een opvallende verpakking op het internet zorgt ervoor dat hij vaak wordt geliked en gedeeld. Hoe meer likes een filmpje of foto op social media krijgt, hoe beter voor het merk. Meer ‘engagement’ betekent namelijk een grotere kans op meer conversie. Een like of een comment zorgen voor betrokkenheid en maken de drempel naar bijvoorbeeld een contactformulier lager.

Zorg voor een visueel aantrekkelijke verpakking

Door het succes van sociale platformen zoals Instagram en Snapchat, gaan consumenten meer foto’s delen van producten op platformen. Het is voor merken daarom belangrijk om producten te maken die uniek en visueel aantrekkelijk zijn. Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe eerder deze producten online met hun vrienden en kennissen gedeeld zullen worden.

Unboxing is de trend

Unboxing is een genre video’s op YouTube waar mensen letterlijk een product ‘unboxen’ of ‘unwrappen’. Je kan het zo gek niet bedenken: van surprise-ei tot snoep en elektronica. Het is de bedoeling dat de inhoud van de verpakking wordt gezien.

Eén van de belangrijke factoren hierbij is dat je nooit een tweede kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. Een ‘unboxing’ video toont het product, maar het vertelt je tegelijkertijd ook veel over de kwaliteit van de verpakking en het leveringsproces.

Hoe ondersteunt een verpakking het imago en de identiteit van een merk?

  1. Merkidentiteit: Als een product of merk marktleider is in zijn of haar branche, dan moet het design van de verpakking net zo perfect en gestroomlijnd zijn. Daarmee wordt die positie benadrukt.
  2. Opbouwen van een relatie: Verpakkingen vormen een essentieel onderdeel bij het opbouwen van een relatie tussen het merk en de eindgebruiker. In sommige gevallen zelfs lang nadat de verkoop is gedaan. Een positieve gebruikerservaring kan loyaliteit stimuleren en zelfs het bedrag verhogen dat eindgebruikers bereid zijn te betalen voor een product.
  3. Communicatie: Zorg dat het design van de verpakking zo is ontworpen dat de informatie eenvoudig te vinden is. Het creëren van een positieve ervaring zal je merk ten goede komen en daarmee een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van loyaliteit.
  4. Bescherming: De uitstraling en de status van een product spelen een belangrijke rol wanneer deze bij de klant zijn gearriveerd. Het kan van invloed zijn hoe de eindgebruiker jouw merk ervaart. Een verpakking moet niet alleen uniek zijn, maar ook de juiste bescherming bieden.

Gebaseerd op een blogpost van Marthijn van Oostveen.

KMO Insider hoofdbanner subrubriek.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven