Versie 3 B-Close.gif

Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met groei en ambitieuze toekomstplannen

Veerkracht, duurzaamheid en samenwerking als drijfveren voor groei

Port of Antwerp-Bruges heeft 2024 afgesloten met een 2,3% groei in totale goederenoverslag, wat neerkomt op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden toont de haven veerkracht, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste drijfveer. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de spilfunctie van de haven in internationale handel, operationele werking en de energietransitie verder te versterken.

Containers als drijvende kracht achter groei

Ondanks een uitdagend economisch klimaat, gekenmerkt door stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toenemende internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges een indrukwekkende 8,9% stijging in containertonnage en 8,1% in TEU te realiseren. Reefercontainers groeiden met 9,2% en vertegenwoordigden 8,6% van de totale containertrafiek.

Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range steeg in de eerste negen maanden van 2024 met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei in andere vaargebieden.

Andere segmenten ondervonden echter de impact van marktverstoringen. Geopolitieke spanningen en conflicten beïnvloeden de mondiale scheepvaart, met langere vaartijden en verhoogde onzekerheid tot gevolg. De chemiesector beleefde zijn moeilijkste jaren sinds 2009, terwijl de bouw- en auto-industrie onder druk stonden door hoge energie- en grondstofprijzen en een afnemende vraag.

Dynamiek in goederenoverslag

  • Conventioneel stukgoed bleef nagenoeg stabiel (+0,1%), met een stijging in ijzer- en staaloverslag (+3,7%).
  • RoRo-overslag daalde met 3,4%, voornamelijk door een afname van nieuwe auto’s (-9,4%).
  • Droge bulk kende een bescheiden groei (+0,4%), waarbij steenkool sterk daalde (-35,4%), maar meststoffen compenseerden met +22,9%.
  • Vloeibare bulk daalde met 5,8%, voornamelijk door een verminderde vraag naar diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%).
  • Chemicaliën groeiden sterk (+14,8%), met een opvallende toename in biobrandstoffen (+60,1%), ondanks de aanhoudende druk op de Europese chemiesector.

In 2024 werden 20.195 zeeschepen ontvangen, een lichte stijging van 0,2%. Zeebrugge verwelkomde 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers.


Haven in transitie: focus op duurzaamheid en innovatie

Port of Antwerp-Bruges zet belangrijke stappen richting een klimaatneutrale haven tegen 2050. In 2024 werd volop ingezet op circulaire economie en hernieuwbare energie:

  • NextGen District & NextGen Demo stimuleren innovatie en hergebruik van materialen.
  • CHERISH2O-project richt zich op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater.
  • Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste open-access warmtenet in België, draagt bij aan duurzame energievoorziening.
  • Methanolbunkering van diepzeeschepen markeerde een belangrijke mijlpaal in de haven als multifuelhub.
  • Walstroomprojecten in Antwerpen en Zeebrugge verminderen emissies en geluidsoverlast.
  • De haven werd een koploper in elektrisch vrachtvervoer met de installatie van een van Europa’s grootste publieke laadpunten voor elektrische vrachtwagens.
  • De vloot werd verduurzaamd met innovaties zoals de Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische sleepboot, en de Methatug, ’s werelds eerste methanol-aangedreven sleepboot.

Infrastructuur als basis voor duurzame groei

De concurrentiepositie van de haven werd in 2024 verder versterkt door de invoering van een diepgang van 16 meter, met een recorddiepte van 16,3 meter in Zeebrugge. Andere strategische investeringen omvatten:

  • Uitbreiding van de ICO RoRo-terminal om de groeiende vraag naar capaciteit op te vangen.
  • Bouw van het Antwerp Coordination Center, een centraal knooppunt voor de optimalisatie van de nautische keten.

Ook veiligheid blijft een topprioriteit, met in januari 2024 de succesvolle uitrol van Certified Pick Up, waarmee inmiddels meer dan 1 miljoen containers veilig werden vrijgegeven.

Samenwerking als sleutel tot succes

Port of Antwerp-Bruges blijft inzetten op internationale samenwerking en strategische investeringen om zijn rol in de wereldhandel en energietransitie te versterken.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:
"In 2024 hebben we opnieuw onze veerkracht bewezen. Geopolitieke spanningen, energietransitie en complexe vergunningstrajecten vragen om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Door samen te werken met investeerders en partners blijven we onze strategische rol in de sector waarborgen."

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen:
"Onze haven is de grootste economische motor van Vlaanderen en blijft groeien, zelfs in uitdagende tijden. We blijven ons marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range versterken dankzij de inzet van duizenden medewerkers en bedrijven. Om duurzaam te groeien, blijven dossiers zoals ECA onze hoogste prioriteit."

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter Port of Antwerp-Bruges:
"De complementariteit van onze havenplatformen bewijst zijn grote meerwaarde. Naast infrastructuurprojecten zoals de Nieuwe Sluis Zeebrugge, zetten we in op maatschappelijke betrokkenheid, met initiatieven zoals de tv-serie ‘De Haven’, die de fascinerende wereld van onze haven dichter bij het publiek brengt."

Vooruitblik op 2025

Port of Antwerp-Bruges staat klaar om in 2025 verder te bouwen aan duurzame groei, innovatie en een sterke internationale positie. Met zijn unieke mix van logistiek, maritieme activiteiten en industrie, gecombineerd met een strategische ligging, blijft de haven een belangrijke motor voor de economie en de energietransitie.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials